Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. február 22. Az év 53. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737509. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Soproni diák sikere a világ legnagyobb tehetségkutató versenyén

Soproni diák sikere a világ legnagyobb tehetségkutató versenyén
Infovilág

Hazaérkezett Los Angelesből Horváth Roland, az a magyar fiatal, aki részt vehetett és helyezést is elért az Intel május 14–19. között megrendezett nemzetközi tudományos és innovációs versenyén (Intel ISEF). Az idén 75 országból több mint ezernyolcszáz, 21 évesnél fiatalabb lányt és fiút hívtak meg a vetélkedőre.

Horváth Roland részvételét az Intel ISEF-versenyen a Magyar Innovációs Szövetség fedezte. A soproni Széchenyi István Gimnázium diákja megnyerte a 2015–16-i 25. ifjúsági tudományos és innovációs tehetségkutató versenyt, és legfiatalabbként elnyerte a Siemens Junior-díjat is.

Az Intel ISEF rendezvény kétlépcsős; a nemzetközi zsűri elsőként angol nyelvű nevezési anyagokat kér, majd a kiállítással egybekötött döntőn több mint ezer tudós, mérnök és matematikus személyes interjúk során győződik meg a versenyzők felkészültségéről, és alakítja ki a végleges sorrendet.

A soproni Horváth Roland a „Mutasd!” interaktív jelnyelvet tanító és gyakorló szoftverrel pályázott, amellyel kategóriájában a negyedik lett, és 500 dollár pénzjutalomban részesült.

Az interaktív jelnyelvet tanító és gyakorló szoftver, a „Mutasd!” célja az volt, hogy minél több fiatallal megszerettesse a jelnyelvet, felkeltse az érdeklődést a siketkultúra iránt. A „Mutasd!” kedvcsináló ahhoz, hogy használói belépjenek ebbe a különleges világba. Segít a két kéz, valamint a kezek mögött megjelenő, többnyire vidám clipart-kép, amelynek kiválasztását hosszú válogatás előzte meg. A soproni gimnazista a kutatás eredményessége végett a célközönségével, vagyis kortársaival is megosztotta munkája pillanatnyi állapotát, és a kortársak véleményét, illetve javaslataikat kérte a további fejlesztésekhez. A másik célja az volt, hogy a diákok számára bemutassa a jelnyelv használatát. A jelnyelv tanulása közben fontos, hogy használója különbséget tudjin tenni az ikonikus és az absztrakt jelek között. Az ikonikus jelek könnyebben megjegyezhetőek, mert van kapcsolat a jel és a jelentés között, az absztrakt jeleknél ez a kapcsolat nincsen meg. Roland a tanulás megkönnyítésére minden jelhez képet és leírást is kapcsolt, egyszerűsítve ezzel a megjegyzésüket.

A nemzetközi versenyeken szereplő fiatal tehetségek utazását a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) fedezi.