Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Egy lépéssel a világ előtt: itt az önvezető Audi A8

Egy lépéssel a világ előtt: itt az önvezető Audi A8
Infovilág

A márka zászlóshajójának negyedik nemzedéke, az új A8 a világon az első, sorozatban gyártott gépkocsi, amelyet a magas szinten automatizált vezetés igényeihez fejlesztettek.

Az Audi AI közlekedésitorlódás-asszisztens (traffic jam pilot) rendszere átveszi a vezetés feladatát a lassan haladó forgalomban egészen 60 km/órás sebességig gyorsforgalmi utakon és autópályákon, ahol fizikai akadály választja el az útpályákat egymástól. A rendszer a középkonzolon elhelyezett AI gomb segítségével aktiválható.

A közlekedésitorlódás-segéd vezérli az indítást, a gyorsítást, a kormányzást és a fékezést. A vezetőnek így már nem kell állandóan felügyelnie az autót. Sőt, tartósan leveheti a kezét a kormányról, és a helyi jogszabályoknak megfelelően az autóban elvégezhető más tevékenységekre összpontosíthat, például a fedélzeti televíziót nézheti. Amint a rendszer eléri a korlátait, felszólítja a sofőrt, hogy vegye vissza a vezetést.

Műszaki szempontból a közlekedésitorlódás-segéd forradalmi fejlesztés. Az automatizált vezetés ideje alatt a központi szabályozóegység (zFAS) valós időben modellezi a jármű környezetét az érzékelők adatainak összegzésével. Az Audi az első autógyártó, amelyik a radarszenzorok, az első kamera és az ultrahangos érzékelők mellett lézerszkennert is alkalmaz. Az Audi AI közlekedésitorlódás-segéd bevezetése azt jelenti, hogy a jogszabályi hátteret minden önálló piacon tisztázni kell, az alkalmazás definiálását és a rendszer tesztelését pedig az országok sajátosságai szerint szükséges elvégezni.

A márka magas minőségi előírásai az automatizált vezetés világában is alkalmazhatók. Emellett szükséges világszerte megfigyelni a jóváhagyási eljárások menetét és a hozzájuk szükséges időt. Az Audi ezért lépésről lépésre haladva vezeti be a közlekedésitorlódás-asszisztens rendszerét a sorozatgyártású modellekben.

Az Audi AI távirányítású parkolósegéd és a távirányítású garázssegéd önműködően kormányozza az A8-at ki és be a parkolóhelyre vagy garázsba, miközben a manővert a vezető felügyeli. A járművezetőnek ehhez még az autóban sem kell ülnie; a megfelelő rendszert az okostelefonjáról aktiválhatja a myAudi alkalmazással. A parkoló manőver figyelemmel kíséréséhez a vezető okoseszközén az Audi AI gomb lenyomva tartásával élőben követheti az autó 360 fokos kameráinak képét.

Az új A8 két alapvetően átdolgozott V6-os turbófeltöltésű motorral érkezik a német piacra: ezek a 3.0 TDI és a 3.0 TFSI. A dízel 210 kW/286 LE teljesítményt ad le, a benzines változat teljesítménye 250 kW/340 LE. Őket két nyolchengeres – egy-egy 4.0 TDI 320 kW/435 LE és 4.0 TFSI 338 kW/460 LE teljesítménnyel – követi majd valamivel később. Az exkluzív csúcserőforrás a 6 literes W12 lesz. (Ezek a járművek jelenleg nincsenek kereskedelmi forgalomban, mert a típusjóváhagyást még nem szerezték meg.)

Mind az öt erőforrást szíjjal hajtott indítómotor-generátorral (BAS) szerelték fel, amely a 48 voltos elektromos rendszer „agya”. A mild-hibrid technológia (MHEV) lehetővé teszi, hogy az autó leállított motorral is tudjon még haladni (vitorlázni), majd finoman újraindulni. A rendszert kibővített start-/stop-funkcióval látták el, energia-visszanyerő rendszere pedig akár a 12 kW teljesítményt is elérheti. E megoldások kombinációja azt a célt szolgálja, hogy tovább csökkentse a már eleve hatékony motorok üzemanyag-fogyasztását – a megtakarítás a 0,7 litert is elérheti 100 kilométerenként, valós vezetési körülmények között.

Az A8 L e-tron quattrot erőteljes plug-in hibrid hajtásával egy későbbi időpontban küldi piacra a cég; 3.0 TFSI aggregátja az erőteljes elektromos motorral kiegészítve 330 kW/449 LE rendszerteljesítményt és 700 Nm rendszer-forgatónyomatékot érhet el. A lítium-ion-akkumulátor egyszeri töltéssel mintegy 50 kilométerre elegendő elektromos üzemmenetben. Opcionálisan a vezeték nélküli Audi Wireless Charging rendszerrel is tölthető. Ilyenkor a garázs padlójába épített töltőpad továbbítja az energiát, amelyet az autóban elhelyezett tekercs fogad. A rendszer teljesítménye 3,6 kW.

Az Audi A8 és A8 L a cég neckarsulmi üzemében készül, bevezetése a német piacon az idén késő ősszel várható. Az A8 várható ára 90 600 euró, az A8 L 94 100 eurótól lesz elérhető.