Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Adatokat gyűjt az ingyenes Disney mobiljáték

Adatokat gyűjt az ingyenes Disney mobiljáték
Infovilág

Aggódó szülők egy csoportja pert indított a Disney ellen az Amerikai Egyesült Államokban: a vád, hogy 43 ingyenes mobilos játékuk titokban adatot gyűjt a gyermekekről, hogy aztán releváns hirdetést jelenítsen meg nekik.

Mindig az ingyen ebéd a legdrágább – derül ki újra és újra a mobilos játékok nem túl hosszú történelméből is. A vita középpontjában jelenleg a Disney igen népszerű karaktereire fejlesztett mobilos játékok állnak. Legyen a platform Android vagy iOS, Csipkerózsika vagy Villám McQueen nemcsak szórakoztatja a gyermekeket, hanem titokban adatok gyűjt róluk.

Az aggódó szülők bírósági keresete szerint az alkalmazás olyan nyomkövető modult is tartalmaz, amely kereskedelmi célokra nyert ki adatokat a használókról. A gond nem az adatgyűjtéssel van, hanem azzal, hogy a Disney mindezt állítólag titokban teszi, és nem kéri a szülők beleegyezését abba, hogy alkalmazásaik kövessék a gyerkőcöket.

A játékban minden egyes használó egyedi azonosítót kap, majd ezt az azonosítót a gyártó arra használja, hogy kiderítse: mit csinál a játékos, hol tartózkodik a valóságban, milyen oldalakat látogat meg más eszközökön, platformokon. Ezt viszont gyermekek esetében az amerikai törvények kimondottan tiltják. Ezt a tevékenységet egyébként állítólag nem is a Disney, hanem az erre szakosodott, a periratokban megnevezett cégek végzik.

Az ingyenes (freemium) játékoknak két bevételszerzési lehetőségük van: a játékban az előre haladáshoz lehet extra dolgokért lehet valós pénzt kérni, vagy pedig a használók adatait értékesítik. A mostani esetben az az érdekes, hogy ezeket az adatokat nem is a Disney gyűjti, hanem mást bíz meg az adatok gyűjtésével, feldolgozásával, értékesítésével.

Nem ez az első eset, hogy szülők pert indítanak a gyermekek jogait megsértő játékgyártók ellen. A  G DATA a blogjában tavaly karácsonykor megírta a Genesys Toys játékairól: adatokat gyűjtöttek a gyermekek és szülők nevéről, a kedvenc ételekről, iskolákról, tévéműsorról és játékról.

Az interaktív robotok és babák olyan információt is feldolgoztak, mint a saját GPS-koordinátájuk, valamint hangfelvételeket is továbbítottak harmadik fél által üzemeltetett szerverekre. A szülők akkor nem indítottak pert, csak panaszt nyújtottak be az amerikai fogyasztóvédelmi hivatalhoz.