Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Bankellenesek lennének a mai fiatalok? – tizenöt éven belül megszűnhetnek a bankfiókok

Bankellenesek lennének a mai fiatalok? – tizenöt éven belül megszűnhetnek a bankfiókok
Elek Lenke

Nincs mese: át kell állni hamarosan mindenkinek az elektronikus adatkezelésre. Azzal úgy tűnik föl, nem foglalkoznak a szakemberek, hogy ez ma Magyarországon meghaladja jó néhány millió ember tudását, készségét. Bár, lehet, hogy 15 év múlva már ezek az emberek nem is élnek? (Kép: stimme.de)

Amikor először Svédországban hallottam arról, hogy megszűnnek a posták és bankfiókok, utópisztikusan hangzott. És íme, máris eljött ez az idő – vagy legalábbis, nincs irreális időtávolságban.

Ahogy egy közleményben olvasom, video chaten is nyithatunk bankszámlát Magyarországon, s talán hamarosan már a hitelfelvételhez sem kell sorszámot húzni. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy leáldozóban van a fizikális bankfiókoknak – véli  dr. Hannya Nimer, a Magyar Gazdaság- és Vállalkozásfejlesztő (MGV) Zrt. elnök-ügyvezetője.

A közeli jövőben az intézmények az ügyfeleket online módon, személyes megjelenés nélkül is azonosíthatják, amelyhez kapcsolódóan a Nemzeti Bank rendelete meghatározza a technikai, informatikai, biztonsági, személyi, belső szabályozási és képzési feltételeket a kötelező ügyfél-átvilágítás vonatkozásában.

Ez volt az első lépés Magyarországon afelé, hogy belátható időn belül eltűnjenek az utcákról a bankfiókok – véli Hannya Nimer, az MGV első embere.

„Az online azonosítás elterjedése új szintre emeli a banki-pénzügyi szolgáltatásokat, új kaput nyit a területen dolgozóknak és az ügyfeleknek is. Többé nem lesz szükség arra, hogy sorban álljunk a bankfiókokban, hanem akár a világ bármely pontjáról, otthoni számítógép vagy okostelefon kamerája és mikrofonja segítségével, video-chaten intézhetjük ügyeinket. Ennek azonban az lesz az eredménye, hogy 10–15 éven belül nagy valószínűséggel megszűnnek a fizikális bankfiókok" – mondta az MGV Zrt. elnök-ügyvezetője, aki hozzátette: várakozásai szerint hamarosan a hitelezésben is változások jöhetnek.

„A hitelszerződéseknél jelenleg a pénzügyi szolgáltatók jogszabályi és törvényi kötelezettsége a szerződések közjegyzői okiratba foglalása és ellenjegyeztetése. A közjegyzőknek kötelező személyesen felolvasniuk az okiratot és megértetniük az ügyféllel a tartalmát. Úgy tudjuk, hogy a közjegyzői kamara erőteljesen dolgozik az elektronikus aláírás hitelesítésen, és a fizikai megjelenés nélkül történő azonosításon. Bízzunk benne, hogy ezen a területen is nagy előre lépések lesznek" – tette hozzá dr. Hannya Nimer.

A szakértő kiemelte: nem véletlen, hogy a pénzügyi szektor ekkora hangsúlyt fektet az innovációra. Egy friss kutatás szerint a mai fiatalok 92 százaléka eleve bankellenes. Ezek az ügyfelek teljesen új irányt szeretnének, a „fizikai” valójukban létező bankfiókokat egyenesen elutasítanák. A tanulmány kitér arra is, hogy az ezredforduló szülöttjeinek jó kétharmada úgy érzi, a bankok nem értik meg őt, így nem tudják az igényeiket kielégíteni. Az elavult pénzintézetek nem hatékonyak és nem alkalmazhatóak jól a modern világban. Csak jósolni lehet, hogy ebből mi fog kisülni; egy biztos: ha a bankok nem értik meg az új nemzedék(ek) igényeit, akkor megértek a kihalásra.

A bankoknak lépést kell tartaniuk az igényekkel, s aki nem kapcsol idejében, az biztosan lemarad; tetemes összegeket kell tehát tartalékolni a fejlesztésekre – nyilatkozta Hannya Nimer, majd hozzátette: a MGV Zrt.-nek és a bankszférában dolgozó számos döntéshozónak is nagy felelőssége van az új online pénzügyi szolgáltatások alapjainak lerakásában, hogy megteremtse a jövő generációnak a lehetőséget a változásra.

Ez persze nem jelenti azt, hogy mindegyik bank egy időben fog áttérni az elektronikus adatkezelésre, de a folyamat elkezdődött. Ma már több mobiltársaság kényszeríti rá az ügyfeleket arra, hogy online utalják át a pénzt a szolgáltatásukért, és nemigen törődik azzal, hogy ez bárkinek nehézséget okoz. Egyelőre azonban tisztázatlan, hogy ez miképpen fog működni a bankszférában, amikor szükség van – például egyes befektetéseknél – a személyes tanácsadásra.