Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Busszal, repülővel vagy vonattal? – irodát nyitott Budapesten a FlixBus

Busszal, repülővel vagy vonattal? – irodát nyitott Budapesten a FlixBus
Toronyi Attila

Közép-európai székhelyének választotta a magyar fővárost az egyik legdinamikusabban fejlődő mobilitási szolgáltató, a FlixBus.

A német tulajdonú FlixBus  társaság autóbuszai a fővárosi Népliget autóbusz-pályaudvaron szeptember 12-én. A cég közép-kelet-európai regionális irodát nyitott Budapesten, ahonnan a magyar, román és a bolgár hálózatot koordinálja. (MTI Fotó: Balogh Zoltán)

A jó nevű intercity-buszhálózat folyamatosan terjeszkedik a régióban – új célállomásokkal és buszpartnerekkel. Tavaly óta a FlixBus a Volánbusz Zrt.-vel partnerségben üzemeltet járatokat. A szeptembertől működő budapesti regionális iroda koordinálja a vállalat magyar, román és bolgár piacát.

Jó pár évvel ezelőtt, amikor megjelentek az fapados légi járatok, igencsak visszaesett a buszforgalom, például Magyarország és London között. Nem volt érdemes a vasutat sem választani, hiszen a turista a leggyorsabban és legolcsóbban repülővel érhetett célba. Időközben a fapadosokról is kiderült, hogy mindféle illetékek (poggyász-szállítás stb.) miatt mégsem a legolcsóbbak, és be kell jutni a sokszor távoli repülőtérről a városba, ami szintén pénzbe kerül. Az egyre korszerűbb, alacsonyabb fogyasztású buszok, az utas-verbuválás egyszerűsödése (interneten) versenyképessé tette a buszos társaságokat, miközben a vasút is próbál lépést tartani a konkurenciával.

Bár mindössze négy évvel ezelőtt alapították a Flixbust, a német vállalkozás mára piacvezetőnek mondhatja magát: 26 országban van jelen, 1200 célállomást érhetünk el általa, de egyetlen átszállással a lehetséges variációk száma megközelíti a kétszázezret. A cég 1200 buszt üzemeltet, és az idén várhatóan több mint 40 millió utast szállít A-pontról B-pontra.

Amikor a három német fiatalember mindenféle iparági tapasztalat nélkül létrehozta a startup-vállalkozást, egyikük sem gondolta, hogy rövid idő alatt a bámulatosan gyorsan terebélyesedő vállalkozás több mint 6000 munkahelyesre bővül Európa-szerte. Szemük előtt az lebegett, hogy az utasforgalom a vadonatúj járgányokkal minél kényelmesebb és környezetbarát legyen. Sikerült magas színvonalat teremteniük a buszos közlekedésében: a jegyek már okostelefonos alkalmazással is megvásárolhatók; a WiFi természetesen ingyenes a buszokon, a jegyek árazása pedig a légitársaságokéhoz hasonlóan dinamikus. Kényelmesek az ülések, jól elfér az utas lába, és alapfelszereltségnek számít a buszokon a klíma, a konnektor és a mosdó.

A vállalat 2016 nyarán lépett a magyarországi piacra, és március óta a társaság menetrendjét megtalálhatjuk a Google Maps-ben is, tehát tömegközlekedési alternatívaként is számolhatnak vele a térkép használói.

A nyári hónapokban csaknem 40 busz indult a fővárosból naponta; a Magyarországról, illetve a Magyarországra utazók száma ezalatt megduplázódott 2016-hoz képest. A fővároson kívül Győr, Miskolc, Szeged, Siófok, Hévíz, Keszthely és Nagykanizsa is összeköttetésben áll európai célállomásokkal.

A FlixBus-nál az átfoglalás rugalmas, a jegyek törlése az indulás előtti 15-ik percig lehetséges. Az utasok ingyenesen szállíthatják csomagjukat, a jegyeket pedig nem szükséges kinyomtatni, mivel a beszállás okostelefonon felmutatott QR-kóddal is lehetséges.