Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Eltűnt nők panasza: hébe-hóba becsomagolnak

Eltűnt nők panasza: hébe-hóba becsomagolnak
Horváth Kálmán

Gyerekkoromban fehér volt a tél, és szórakozás a hóember építése. Sárgarépa lett az orra, széndarab a szeme, a szája, és persze vödör a kalapja. Emlékszem, mi srácok összeálltunk, egyedül a havat csak lapátolni lehetett, az „alkotáshoz” csapat kellett. Időbe telt a gyűjtögetés, a törzset tömörítettük, ráadásul meg kellett találni az egyensúlyt, mert a hóember olyan, mint a gazdaság, ha bizonytalan az alapja, eldől, szétesik.

Mindezt csak azért mondom, mert tévedésnek, hihetetlennek tartom a Hóember című film alapötletét. Az apróbb kihagyásoktól eltekintek, a néző nem lexikon, nem kell tudnia, hogy kik, és miért dobálódznak hógolyóval, hogy a gyilkos miként juthat be a szigorúan őrzött szálloda szobájába, de a hitelesség az számon kérhető. A filmben lehetnek  Norvégia legszebb tájai, fjordok, és hangulatos városkák váltogathatják egymást, a forgatókönyv készülhet a skandináv krimigyáros Jo Nesbo hasonló című regényéből, a történetnek maradhat főszereplője az alkoholista, de minden ügyet felderítő oslói zsaru, Harry Hole, de én tudom, hogy percek alatt nem épülhet hóember.

Főként nem szólóban, a kíváncsi tekintetek előtt rejtve. Ráadásul a hóember nem szállítható, ragaszkodik a maga, természetes helyszínéhez, szóval, ha egy mániákus sorozatgyilkos rejtekhelynek használja, akkor feleslegesen kockáztat. Igaz, ettől a vakmerőségtől, a bizonyosság szem előtt tartásától lesz eredeti a történet, akárcsak Jo Nesbo többi munkája. Gyors, de nem érdemtelen karrier az övé. Zenélt, focizott, de sohasem profi szinten.  Igazából a regények, a Harry Hole kalandok tették ismertté. Nesbo és a bűn egymásra találtak, kapcsolatuk vélhetően életre szóló.

A krimi sajátos műfaj, bármi is történik benne, körülötte, mellette annak oka kell, hogy legyen. Nesbo türelmesen, de vélhetően a vágásnak köszönhetően, olykor érthetetlenül magyaráz. Nők tűnnek el. Megtalálja őket. Ez a dolga. A film Izgalmas, az elején még széteső darabkák a film végére egésszé állnak össze. De mintha kimaradnának fontos részletek. Norvégia pedig tényleg olyan, hogy ha nem gyilkolnának, és nem darabolnának benne, ha a fehér nem váltana vérvörösre, akkor azt híhetném, hogy a Hóember az idegenforgalom ravasz mesterműje. Ilyesmiről persze szó sincs, a Hóember Nesbo írói vonulatának jellegzetes darabja, a múltból indul, mint szinte valamennyi történetében ott a gyökér, a később bajok eredője.

A világ minden tájáról érkező stáb erős, mint a Barcelona focicsapata. A főszereplő, az ír-német Michael Fassbender kellően mogorva, partnere, az amerikai Rebecca Ferguson igazi rendőrlánynak tűnik, honfitársa Val Kilmer is született skandinávként állja a telet, az operatőr az ausztrál Dion Bebbe kamerája mindig jó helyre téved. A svéd rendező, Tomas Afredson próbálja kézben tartani a csapatát, de sok a sztár… Az apróságokat leszámítva a Hóember dermesztő, pont olyan, ahogy készítői megálmodták. Féljünk, de merjük megnézni!

Hóember: amerikai film (szinkronizált). Szereplők: Harry Hole, Michael Fassbender, Katrine Bratt, Rebecca Ferguson Rakel, Charlotte Gainsbourg, Arve Stöp, J.K. Simmons. Gyártó: Universal, 2017. Eredeti cím: The Snowman. Jo Nesbö könyve alapján írta: Matthew Carnahan, Sören Sveistrup, Peter Straughan, Hossein Amini. Fényképezte: Dion Beebe. Producerek: Tim Bevan és Eric Fellner, Robyn Slovo, Piodor Gustafsson. Rendezte: Tomas Alfredson. Országos bemutató: október 12.