Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Aurora Borealis: levél érkezett Oroszországból

Aurora Borealis: levél érkezett Oroszországból
Horváth Kálmán

Mészáros Márta ritka rossz háziasszony. Leülteti a vendégeit, szinte belepréseli őket a székbe, és száz percig beszél hozzájuk. Aki ismeri, tudja, hogy Mészáros Márta főként a kapcsolatokról szeret beszélni.

Törőcsik Mari és Mészáros Márta.

Szerelmesek, családtagok, párt- és elvtársak kerülnek szóba, igaz, olykor tagkönyvek és emberek felejtődnek el, de Mészáros Márta mindennek utána jár, és gyakran a soha el nem vesztett dolgokat is megtalálja. Mészáros Márta nem kínálgatja a vendégeit, nála nem lehet válogatni, saját az igazsága, a stílusa, és persze a tálalása is, ha valakinek nem tetszik, mehet egy mozival arrébb, a turkálóba. Mészáros Márta sosem szingli, a történelem mindig vele van, nem biztos, hogy szeretik egymást, de már nem tudnak a másik nélkül létezni.

A legújabb Mészáros Márta-film olyan, mint bármelyik régi. Hiteles lenyomata a múltnak, tagadása a gagyinak. Szép, mert tetszik, igényes a forgatókönyv első betűjétől, az utolsó mozgó képig. A külső szemlélő igazából el sem mesélheti, mindenki másként láthatja, ugyanazok a jelenetek, mondatok mást jelentenek egy fiatal nőnek, egy öreg férfinak, a lázadónak a beletörődőnek, a vallásosnak, az ateistának.

Mészáros Márta művész, rendező, forgatókönyvíró, nem agitátor. Felvilágosít, de nem befolyásol. Megtörténtnek mondja a valóságot, minősítés nélkül. Hagyja, hogy ami felkavarodott, az leülepedjen. Mészáros Márta háziasszonyként sosem kínálja keserűn a kávét, mindig van egy kis édesítője hozzá, ő a legkegyetlenebb rendszerben is felfedezi az emberséget, neki ez olyan természetes, mint másnak a gázszerelés vagy a plakátragasztás.

Aurora Borealis - Északi fény, az új film. Lehetne Megvilágosodás, többet, igazabbat mondana. Valamikor az Eltávozott a nap, az Örökbefogadás vagy a Napló gyermekeimnek címe ütősebbnek látszott, azokból már felsejlett maga a történet, az Északi fény pedig inkább takar, mint világít. Igaz, ocsmány dolog lenne tartalmat ismertetni, a meglepetés élményét elvenni a naiv nézőktől, de egy tökéletes termék névválasztásban is megérdemli a tökéletest. Egy Oroszországból érkező levéllel kezdődik minden, hogy aztán kómával, titokkal, családfa-kutatással folytatódjon, kiderüljön, hogy gyáva nép az idegenek befogadását megtagadó. Időben 50-70 évet ugrálunk, csodálatos színészek fogják a kezünket, nem tévedünk el a hidegháborúban, a személyi kultuszban, a rendszerváltásban. Három nő a főszereplő, uralják a vásznat, vétek lenne rangsorolni őket. Az anya, Törőcsik Mari. Fekszik a kórház intenzív osztályán, az életéért küzd.

A mozinéző tudja, hogy ez a szerepe, hatvan éve van köztünk, nekünk Körhintázott, miattunk járt a Sikátorban. Első nagy filmszerepében Pataki Marinak hívták, az Északi fényben Pogány Máriaként jegyzik. Keresztneve a védjegye. Az oltalmazója? Nem árulható el a történet vége, de a néző egyszerre ámul, és szurkol a betegségével harcoló Törőcsik-Pogány Máriáért.

A fiatal Pogány Mária Törőcsik Franciska. A magánéletben névrokon, a tehetség méltó hordozója. Finom, légies jelenség, semmi kétség, hogy ő a finom, légies matróna egy korábbi kiadása. Amikor szül, a férfiak vele együtt görcsölnek. Kettőjük közös gyermeke Olga, Tóth Ildikó. Vele igazán háromszög a film személyzeti alakzata. Mészáros Márta a Szovjetunióban élt, ott diplomázott. Törőcsik Mari édesapja világháborús frontkatona, Tóth Ildikó katonacsaládból dezertált a színpadra, a vászonra. Sokak szerint, ő a rendszerváltás nagy vesztese. Fiatalsága, szépsége csúcsán vegetált a magyar film, mire ismét lett a pénze, becsülete, Tóth Ildikónak már az anyák szerepe jutott. Már mások a csinibabák, mások falják a férfiakat, másokat neveznek dögnek, Tóth Ildikó, most szinte múlt nélküli drámai színészként állhat előttünk, és nem kérdezzük, hogy hol volt eddig, hanem csak örülünk, hogy itt van.

Háborús film, szerelmes film, persze, hogy szerepelne benne férfiak is, de az emlékezet nem őket fogja megőrizni. Hiába fontosak a maguk idejében, jönnek-mennek, elfelejtődnek. Katonasors.

Végezetül a nagyság átka. A Mészáros Márta–Pataki Éva forgatókönyvíró páros az Amerikai Filmakadémia megbízottjaként az Oscar-díjak jelölésében bábáskodik. Magukra nem szavazhatnak…

Aurora Borealis – Északi fény (színes magyar film)

Rendező: Mészáros Márta; forgatókönyvíró: Mészáros Márta, Pataki Éva, Jancsó Zoltán; operatőr: Piotr Sobocinski Jr.; vágó: Szántó Komlóssy Annamária; producer: Major István ; társproducer: Gül Togay; gyártó: FilmTeam.

Szereplők: Törőcsik Mari, Tóth Ildikó, Törőcsik Franciska, Ladányi Jákob, Eva Prosek, Leslaw Zurek, Ewa Telega, Antonio de la Torre, Hary Prinz, Wunderlich József, Cserhalmi György, Fekete Ernő, Bereczki Zoltán, Monori Lili, Czinkóczi Zsuzsa.

Címkék