Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Jogsértő reklám miatt bírságolt a Versenyhivatal

Jogsértő reklám miatt bírságolt a Versenyhivatal
Infovilág

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Extreme Digital Zrt. (Extreme Digital) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott 2015-i Black Friday kampányában. A jogsértésért 20 millió forint bírságot szabott ki a GVH. (Képünk illusztráció, forrás: businessinsider.com)

A GVH az Extreme Digital 2015. november 20. napjára (Black Firday) hirdetett akciójának népszerűsítését vizsgálta. Az Extreme Digital kommunikációs kampányában azt ígérte a fogyasztóknak – például a „Több száz termék vár rád csak egy napon át akár 70% kedvezménnyel!” – szlogennel, hogy az akcióban nagymértékű kedvezménnyel érhetők el termékei.

Ezzel kapcsolatosan jelentek meg reklámok, tájékoztatások televízióban, illetve tv-interjúban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben, blogposztokon, bannereken, pr-cikkekben.

E reklámok értékelésekor a GVH kiemelt figyelemmel volt a kampány

# célzott jellegére (nagy nézettségű televíziós csatornák, nagy hallgatottságú rádiók, nagy látogatottságú honlapok, illetve hírportálokon, ár-összehasonlító weboldalakon látható bannerek),

# tárgyára (rendkívül kedvezményes vásárlási lehetőség), valamint

# időszakára (a világszerte ismert Black Friday akciós nap), hiszen mindezekkel hatékonyan lehetett felkelteni a fogyasztók figyelmét, és így lehetővé vált a forgalom számottevő növelése.

A GVH megállapította, hogy az Extreme Digital tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert reklámjaiban megjelölt kedvezmény kizárólag olyan termékeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikus termékeknek, a kínált termékek mindössze kevesebb, mint 1%-a volt elérhető a reklámjaiban megjelölt „akár 70%-os kedvezménnyel”, illetve jóval kevesebb, mint 10%-a „akár fél áron”.

A GVH gyakorlata értelmében az „akár” állítások megtévesztők, ha az ajánlatban elérhető termékek nem tekinthetők a vállalkozás által forgalmazott vagy a reklámban megjelölt termékkört illetően tipikus termékeknek, és az „akár” állítással érintett termékkör reálisan nem elérhető, azaz nem éri el a termékkínálat 10%-át. A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vizsgált kereskedelmi gyakorlat

# a fogyasztók széles körét érte el;

# erőteljes üzenetet közvetített, tekintettel az üzenet egyszerűségére, egyértelműségére, hangsúlyosságára és fogyasztói árra vonatkozó jellegére;

# eredményeként az Extreme Digital megrendeléseinek száma – és így bevétele is – számottevően nőtt.

A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás a jogsértés elkövetésekor kis- és középvállalkozásnak minősült. Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/65/2016.

Szerkesztőségünk a „hallgattassék meg a másik fél is” elve és gyakorlata alapján lehetőséget adott az elmarasztalt társaság képviselőjének, hogy kifejtse a véleményét a GVH mai közleményéről:

(12:36) „Minden tiszteletünk a GVH-é, de ahogy 2015-ben, úgy a holnapi Black Friday-n is lesznek 70 százalékos, sőt 77 százalékos akcióink. Két évvel ezelőtt közel ötvenezren vásároltak a Black Friday keretében, ami tavaly közel 30 százalékkal növekedett és idén is jelentős vásárlói létszámbővüléssel számolunk. Vagyis a fogyasztók, tapasztalataink szerint, pontosan értik, mi zajlik egy ilyen akciós napon, ahol rövid ideig valóban óriási kedvezményeket tudnak elérni” – kommentálta a GVH döntését Várkonyi Balázs az Extreme Digital ügyvezető igazgatója. Az Extreme Digital – elébe menve a kedvezmények mértékét firtató kérdéseknek – termékcsoportokba osztva a mintegy 100 ezer akciós ajánlatot/statisztikát készített az idei kedvezmények mértékéről:

# lámpa, bútor, lakásdekor átlagosan 45%, legnagyobb 77%

# TV, audio, projektor átlagosan 32%, legnagyobb 62

# mobiltelefon átlagosan 23%, legnagyobb 50%

# barkács, kert átlagosan 35%, legnagyobb 65%

# számítástechnika, átlagosan 27%, legnagyobb 45%

# kis háztartási gép átlagosan 34%, legnagyobb 60%,

# háztartási nagygépek átlagosan 25%, legnagyobb 45%,

# sport, játék átlagosan 32%, legnagyobb 60%,

# fotó átlagosan 22%, legnagyobb 33%.

Szerkesztőségünk a továbbiakban nem kíván foglalkozni az üggyel.