Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Szentpétervári beszámoló: új utak a cirkuszművészetben

Szentpétervári beszámoló: új utak a cirkuszművészetben
B. Mezei Éva

Európai és ázsiai művészek, kulturális szakértők, igazgatók százai figyelnek ezekben a napokban „Észak Velencéjére”, ahol hatodik alkalommal rendezik meg a Szentpétervári Kulturális Fórumot. Ez alkalommal több mint húsz helyszínen (közöttük a cirkusz épületében is) tartanak színházi bemutatókat, vitákat, plenáris üléseket, kerekasztal-beszélgetéseket és szakmai tanácskozásokat. (A képen: jelenet a Lúdas Matyiból.)

Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója az eddigi hazai eredményekről számol be a Szentpétervári Cirkusz épületében 17 ország cirkuszigazgatója előtt.

Átfogó kísérlet általános és középiskolák bevonásával? Miként láthat el a cirkusz a társadalom számára fontos közfeladatokat? Milyen közcélú üzeneteket közvetítenek egyes cirkuszi számok? Miként tudja egy pedagógus a csoportos cirkuszlátogatást oktatói és nevelői célokra jól felhasználni? – Ezekre a kérdésekre kíván választ adni az új módszer: a cirkuszpedagógia, amelynek célja, hogy a cirkuszművészet közérdekű, társadalmat szolgáló művészeti ágként egyre nagyobb szerepet kapjon.

A Fővárosi Nagycirkuszban immár két esztendeje kiváló pedagógusok és neves cirkuszi szakemberek közösen elemezik az egyes artista trükkök társadalmi üzenetét és azt, hogy azok miként fordíthatók oktatási célokra. A világ számos helyén ismert és jól működő színház -, és múzeumpedagógiai programok mintájára a cirkuszpedagógiában egy-egy cirkuszi előadás megtekintése után a látottakból kiemelik azokat az elemeket, amelyekhez a diákok könnyen köthetik a megtanulandó anyagot.

A programot élénk nemzetközi érdeklődés kíséri, jó eséllyel pár éven belül illusztrációként, magyarázó anyagként a tankönyvekben megjelennek majd a cirkuszművészet zsánerei.

E sajátos pedagógiai módszer segítségével immár több, mint húsz tantárgyat tanítanak Magyarországon: súrlódás, fizika, kombinatorika, geometriai elemek, matematika, egyensúlyérzék, állattan, biológia, illetve társadalmi ismeretek: bizalom, pontosság, egymásra figyelés, esélyegyenlőség.

Maffiatörténet szerelemmel és bukással, avagy Rómeó és Júlia a Fővárosi Nagycirkuszban