Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Gyorsul a közutak fejlesztése, felújítása

Gyorsul a közutak fejlesztése, felújítása
(Tudósítónktól)

A közúthálózat bővítése a következő években összesen mintegy 2500 milliárd forintos ráfordítással kap új lendületet, e keretösszeg több mint felét hazai költségvetési forrás fedezi. (És a többit ki fizeti? - a szerk.) A kormányhatározatban nevesített beruházások több mint 70 százaléka már legalább a szerződéskötésig eljutott – hangzott el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mai közös sajtótájékoztatóján. ( A tudósítás forrása: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztály.)

Az utóbbi jó hét évben mintegy 670 kilométer új útszakasz épült meg hozzávetőleg 1175 milliárd forint beruházási értékben. A 2022-ig tartó időszakban kereken 900 kilométer négysávos útszakasz (autópálya, autóút és emelt sebességű közlekedésre alkalmas főút) kivitelezése, kisebb részben előkészítése történik meg.

A következő években bekötik a gyorsforgalmi hálózatba a megyei jogú városokat, a határokig vezetik a sztrádákat. A hazai autópályák és autóutak az ország minden részében a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést kínálnak majd a közlekedőknek. A magyar gyorsforgalmi úthálózat teljes hossza öt éven belül meghaladja 2100 kilométert.

Ez év végéig 1763 milliárd forint értékű, már megkötött kivitelezési szerződés alapján megkezdődött a komáromi Duna-híd építése, az M2 Budapest-Vác szakaszának kivitelezése, Eger gyorsforgalmi hálózatba kötése az M25 autóúttal; összekötik Kaposvárt az R67 gyorsúttal, az M4 autópályát az M0 autóúttal Üllő–Cegléd között, valamint épülnek Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakaszai, és négysávossá bővítik az az M70-t.

Ez évben fejeződött be egyebek mellett az M35 folytatásának első üteme, megépült az M85 Csornát elkerülő II. üteme és az M30 Tornyosnémeti–országhatár közötti szakasza. A jövő év első hónapjaiban elkészülnek a 21. sz. főút Heves I.–Nógrád II-III. szakaszai és az 55 sz. főút burkolat-megerősítése a Mórahalmot elkerülő és a megyehatár közötti szakaszon. A jövő évben várható még a Győr, Hajdúsámson, Hódmezővásárhely és Várpalota városokat elkerülő utak átadása is.

Az utak állapotának javításáról is beszéltek a sajtóeseményen: a 2010 utáni időszakban az állami közútkezelő beruházásaiban csaknem 4000 kilométer útszakasz újult meg. A tavaly megkezdett komplex útfelújítási program első évében 69 milliárd forint hazai forrás fedezte 562 kilométer főúti és mellékúti szakasz rekonstrukciójának költségeit. A program 2017–18-ban 100 milliárd forint keretösszeggel folytatódik: a tavasszal meginduló munkálatok során újabb csaknem 900 kilométer helyreállítása várható. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban hasonló célokra rendelkezésre álló 55 milliárd forintból további 400 kilométer útszakasz rendbetétele valósulhat meg.

Az öt évre szóló közhasznúsági szerződése alapján a Magyar Közút Nonprofit Zrt. már az idén is érezhetően nagyobb támogatási keretösszeggel láthatta el útüzemeltetési tevékenységét. Tavaly több mint 56 milliárd, 2017-ben már csaknem 73 milliárd forint költségvetési forrásból teljesíthették el a szakemberek az útfenntartáshoz kapcsolódó feladataikat. A megnövelt keretösszegnek köszönhetően a tavalyihoz képest mintegy ötször nagyobb felületen végeztek burkolatjel-festést és felújítást kereken 3 milliárd forintból. Két éve 185 ezer tonna aszfaltot használt fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésébe tartozó utak burkolatának karbantartására, az idén már ötödével többet: jó 222 ezer tonna állt rendelkezésre kátyúzásra és nagy felületű javításokra.