Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Karácsonyi ajándék: pénz vissza vagy levásárlás?

Karácsonyi ajándék: pénz vissza vagy levásárlás?
(Tudósítónktól)

Üzletben vásárolt hibátlan termék cseréjét vagy vételárának visszatérítését a vásárló nem követelheti meg a kereskedőtől – figyelmeztet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a Consumer Protextion Contact (CPC). A gyakorlatban az üzletek többsége mégis önként vállalja az elhibázott méretű, duplán megvásárolt vagy egyszerűen csak a megajándékozottnak nem tetsző termékek visszavételét. (Kép: Daniel Jedzura - shutterstock.com)

A feltételek boltok szerint eltérhetnek. Az eligazodást ötven üzletlánc körében elvégzett kutatás segíti. „Aki katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutatón vásárolt, annak egyértelmű a helyzete: törvény szerint a vásárlástól 14 napon belül joga van elállni és ebben az esetben a vételárat is vissza kell kapnia – mondta el Siklósi Máté (CP Contact). – A különféle termékfajtákat kínáló üzletláncok vásárlóinak azonban a termékvisszavétel módját és határidejét tekintve is nagy eltérésekkel kell számolniuk. A cégek jó kétharmada visszaadhatja a vételárat is: a vizsgált 50-ből 30 kereskedelmi cég, ha megvan a pénztári nyugta, a használatlan terméket visszafogadja, vételárát pedig visszafizeti. Néhány üzletben a boltvezető dönt arról, hogy pénzt ad-e vissza, vagy csupán a levásárlást engedélyezi.

A pénzvisszafizetésről: a ruházati áruházak és a hiper- meg szupermarketek mindegyike, bizonyos feltételekkel a barkácsboltok és drogériák is megengedik ezt a lehetőséget (bizonyos feltételekkel). A könyvesboltok viszont – érthető módon – nem.

A pénzt visszafizető üzletláncok több mint fele körülbelül egy hónapon belül nyitott erre a gesztusra. E lista alsó harmadában 10–14 napos időszak a leggyakoribb, a sort a Játéksziget és a Rossmann zárja 3-3 nappal. Az OBI és az Aldi 60-60 nappal az átlag felett van, ám a dobogón a Deichmann (730 nap), az IKEA (365 nap) és a J. Press (182 nap) áll. Előzni azonban ők sem tudják a JYSK-et, amely egyáltalán nem határozott meg időkorlátot.

Az áruért árut, azaz a levásárlási lehetőséget tekintve (a korlátlan lehetőséget biztosító JYSK kivételével) a szórás szintén 2 nap és 3 év között alakul, a többség ugyanúgy a bevált 30 napot szavatolja. Néhány cég teljesen eltérő időszakot enged a pénzvisszafizetésre, illetve a levásárlásra: a Marionnaud és a H&M például 10–30 napig adja vissza a vásárlók pénzét, de a levásárlást 1, illetve 2 évig engedi.

További lehetőség a cserére a vásárlási utalvány, ami általában még hosszabb, akár több éves gondolkodási időt kínál a vásárlónak. Ebben a tekintetben a Kika és a Media Markt a listavezető öt-ötéves lejáratú utalványaival.

„A felmérésnek fontos tanulsága volt az is, hogy írásbeli hirdetmény híján a vásárló a nem hibás termékek visszavételi feltételeiről gyakran csak telefonos vagy személyes ügyfélszolgálati  tájékoztatást kap a kereskedőktől – mondja dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – Ebben a tekintetben a honlapokra sem nagyon lehet hagyatkozni: a témában csupán az üzletek ötöde ad eligazítást webes felületén, a többi legfeljebb az online vásárlásra vonatkozó tudnivalókat rögzíti, illetve csak idegen nyelven érhető el.”

Fontos tudni azt is, hogy hiába nem jogszabályi elvárás, hanem önkéntesség alapján zajlik a hibátlan termékek visszavétele, a vállalt és közzétett feltételeknek szigorúan eleget kell tenni, attól eltérni egyedi elbírálás alapján kizárólag a vevő számára kedvező irányba lehet.