Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Virtuális térben mutatják be a Seuso-kincset

Virtuális térben mutatják be a Seuso-kincset
(Tudósítónktól)

A Magyarországra (visszavásárlás folytán) visszajutott és jelenleg vándorkiállítás formájában az országot járó Seuso-kincs minden ma ismert darabját digitális technológiával mérte fel a magyar Mensor 3D. A digitalizálás lehetővé teszi, hogy a leletegyüttes darabjait a kiterjesztett valóság (VR) segítségével, akár egy okostelefon kijelzőjén keresztül is bárki közelről megcsodálja.

A Seuso-kincs a szakértők által a legértékesebbnek tartott ezüst ötvösművészeti remekművekből álló, késő római kori leletegyüttes. Megismerése, megőrzése és nemzetközi színvonalú dokumentálása a 2014 óta zajló Seuso kutatási program egyik célja. Ebbe a munkába kapcsolódtak be a 4iG Nyrt. leányvállalatának szakemberei, akik a Magyar Nemzeti Múzeum kutatóival együttműködve digitalizálták a kincset érő tárgyakat, valamint az egykor ugyancsak a kincshez tartozó kőszárhegyi ezüstállványt.  

Munkájuk célja az volt, hogy a kincsleletet a legkorszerűbb képalkotó technikák alkalmazásával felmérjék, dokumentálják, és tegyék virtuálisan is vizsgálhatóvá a kutatók, illetve megcsodálhatóvá a nagyközönség számára.

Ezernél is több készült a tárgyakról. A valósághű, térhatású modellek szabad szemmel észrevehetetlen részleteket mutatnak meg, amelyekből következtetni lehet arra, hogy miként és milyen eszközökkel dolgoztak mintegy 1600 esztendővel ezelőtt az ötvösök.

A módszer egyik legnagyobb előnye, hogy anélkül teszi tanulmányozhatóvá a leletegyüttest, hogy azt mozgatni kellene. A Mensor 3D technológiájának köszönhetően a Seuso-kincs bármelyik darabja, kézbe vétel, szállítás nélkül, bármikor, bármennyi ideig vizsgálható, a képek gyakorlatilag bármilyen nagyságúra nagyíthatók.

A Magyar Nemzeti Múzeum reménybeli Seuso állandó kiállításán a közönség a lehető legtöbb információhoz juthat a Seuso-kincsről. A 4iG Nyrt. leányvállalata, a Mensor 3D a dokumentálással elérte, hogy a tárgyak virtuális térben elhelyezhetők legyenek, ahol valóban úgy viselkednek, mintha ott lennének. A 3D modell pontosan úgy reagál a fényviszonyokra, tükröződik a felülete, mint a valóságban, bemutatható, miként tündököltek új korukban.