Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

OkosDoboz: életrevaló kezdeményezés képesség-felmérésre, -fejlesztésre

OkosDoboz: életrevaló kezdeményezés képesség-felmérésre, -fejlesztésre
(Munkatársunktól)

Magabiztosan és könnyen használják a 21. század diákjai a digitális teret, nem túlzás: a kiterjesztett valóság életük szerves része. A nagy többség számára kihívás megtalálni, megszólítani a fiatalokat ebben a világban, de akinek sikerül, még ha csak egy játék erejéig is, annak nyert ügye van.

Ezen kevesek közé tartozik az OkosDoboz weboldal, amely 2013 januárjában nyílt meg az alsós korosztály tananyagához kapcsolódó digitális feladatokkal. A honlap 2016-ban nyerte el jelenlegi formáját, akkor jelentek meg rajta az általános iskola felső tagozata tantárgyaihoz kapcsolódó feladatsorok is, a megismerésen alapuló játékok, valamint az egészségnevelés témájú videók. A kezdeményezés itthon egyedi, az érdeklődés és a vélemények alapján hatalmas űrt szüntet meg – éppen ezért karolta fel népszerűsítésre a 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány.

Az OkosDoboz oldalán jelenleg 160, két-három perces, egészségnevelési célzattal készült kisfilm és 600 feladat érhető el. Egy-egy témakör kidolgozásán pedagógusok, iskolapszichológusok, gyerek- és háziorvosok, testnevelő tanárok, pedagógiai, szakmai és nyelvi lektorok (átlagosan 15–20 szakember) dolgozik, továbbá 30–40 grafikus, animátor, informatikus. Naponta átlagosan 3000 általános iskolás használja az oldalt, ahol a három legnépszerűbb témakör egyike az egészségnevelés. A megoldott feladatok száma több mint ötmillió – és ez folyamatosan növekszik, a honlap fejlécébe épített számlálóval lehet követni.

Hazánkban csak az OkosDoboz oldalon érhetőek el a megismerést, megértést, logikai gondolkodást segítő, képességet felmérő és fejlesztő játékok, amelyek minden esetben pszichológiai teszteken alapulnak. A játékok kiválasztásakor figyelembe vették azokat a képességeket is, amelyek leginkább szükségesek a diákok iskolai előre haladásában. Ilyen példádul: emlékezet, figyelem, gyorsaság, problémamegoldás, alkotókészség, számtani gondolkodás.  A fejlesztők a kezdet kezdetétől fontosnak tartották, hogy ne csak a kerettantervhez kapcsolódó tartalmak legyenek az oldalon, hanem olyanok is, amelyek ezen túlmutatnak.

Szűcs Dóra, az OkosDobozt fejlesztő Wizper Kft. nevében a többi között elmondta: a kogníció azt jelenti, ahogyan valaki megérti a világot, és ahogyan működik benne. Csaknem minden tevékenység fontos részei a képességek és folyamatok – a legegyszerűbbtől a legbonyolultabbak megoldásához szükségeseket. A játékok a tanulók számára szinte ellenállhatatlanok. Egyre nagyobb érdeklődés irányul arra, miként lehet úgy oktatási célú játékokat alkotni, hogy megőrizzük a játék mindazon jellemzőit, amelyek serkentik a fiatalokat, de közben az oktatási értékek és célok is érvényesüljenek.

Az OkosDoboz-oldalon a nemrég nyereményjáték-verseny zajlott: a diákoknak lehetőségük volt kognitív képességeiket összemérni. A játék alatt a versenyzők naponta a 3 új játékot kaptak. Végül három nyertest hirdettek, illetve további nyereményeket sorsoltak ki azok között a diákok között, aki végig aktívak voltak a játékban, minden feladatot megoldottak. Az első három helyezett közül ketten budapesti alternatív iskolák diákjai.

Tekintettel a nagy érdeklődésre, a fejlesztők szeretnék a továbbiakban is megszólítani, aktivizálni az oldal használóit. Már harmadik hónapja elérhető a tanárok számára összeállított modul, miáltal máris nagyon sok tanár iratkozott föl a használók közé, várható, hogy számukra külön versenyt hirdetnek az OkosDoboz üzemeltetői.