Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Fontos a méret

Fontos a méret
Horváth Kálmán

Művészfilmként kifordítanák a címét, Nagyítás lenne a Kicsinyítésből Antonioni rendezné, kapna Arany Pálma-díjat, és a szendergésükből olykor felriadó nézők megkérdeznék, hogy mikor lesz vége…

Felnőttfilmként is érkezhetne a piacra, sok sikerre nem számíthatna. A földön élők fele nőnemű, velük nehéz lenne elfogadtatni, hogy az emberek mosott ruhaként mennek össze, és a férfiak farkát Antonioni nagyítójával kellene keresni. Hímsoviniszta világunkban a méret a lényeg, a férfi ego a derékalján kezdődik, kicsinél nincs közönségsiker, hacsak meg nem tanuljuk a basz hét formáját, és felmondjuk, ahogy Hófehérke törpéit szokás.

De felesleges ilyesmire vállalkoznunk, a női főszereplő, a vietnami migránst alakító, Hong Chau, Dögei Éva magyar hangján elsorolja a választékot, és ha nem jegyeznénk meg elsőre, akkor ismétel. Egyébként csupa mértékegység a film, lehet benne mérni a szeretetet, az árulást, a szépséget, de leginkább a magányt. A néző a történetet figyeli, közben a kapaszkodót is keresi, egy kezet a szomszédos széken, és ha az nincs ott, akkor egyedül érzi magát. Igazából kedveskedő, utópikus mese ez, aggodalom a világ jövőjéért, hogy egyre több az eszkimó és a fóka, miközben elfogynak a jégtáblák.

Ez a történet: válsághelyzet, zsúfoltság, hiányzó komfort. Norvég tudósok megoldást találnak, hogy miért éppen ők(?), újjá kell alkotni a környezetet, az emberiséget, a réginél kisebben, és ha ez megvan, lesz helye mindennek, még a férfiak összezsugorított szerszámának is. Tehát a miniatűr a megoldás, nagyságos asszonyok: a jövő nem kívánságműsor.

Rutinos mozilátogató nem kap a fejéhez, kedvelt téma a testek cseréje, korábban már gyerekek kerültek szüleik helyére, nők lettek férfiak, halálos ellenségek bújtak egymás bőrébe, vígjátékok, krimik foglalták keretbe a történeteket, A Kicsinyítés mégis más, mondhatni, hogy gondolkodtatóbb ezeknél, egyszerre óvja és vádolja az emberiséget. A főszereplő, Matt Damon mostanában mintha kerülné a konditermet, esetleg valamelyik olasz vendéglős tésztáját nyomná túl, mindenesetre, lesz még gondja a mérleggel, ha egyszer James Bourne-ként tér vissza a vászonra. Partnere Hong Chau, a kartondobozban érkező bevándorló, basz-szakértő, kevésbé ismert, de most ő a hitelesebb.

A forgatókönyvíró-rendező, Alexander Payne kézben tartja az eseményeket, neki még azt is elhinnénk, hogy óriásokból tényleg lehetnek törpék. Ma még valamelyik diktatúra kegyeltjei, de egy leendő választás után, hatalmuktól megfosztva összemennének, ahogy Hong kisasszony mondaná: ez bizony kibasz…

A Paramount Pictures az Ad Hominem Enterprises és a Gran Via Productions produkciójában bemutatja Alexander Payne filmjét; címe: Kicsinyítés. Executive producer: Diana Pokorny, producerek: Alexander Payne, Jim Taylor, Mark Johnson, Jim Burke. Forgatókönyvíró: Alexander Payne és Jim Taylor. Rendezte: Alexander Payne. Szereplők: Paul Safranek / Matt Damon; Dusan Mirkovic / Christoph Waltz; Audrey Safranek / Kristen Wiig; Ngoc Lan Tran / Hong Chau; Konrad / Udo Kier; Dave Johnson / Jason Sudeikis. – Forgalmazza a UIP Duna.