Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Utolsó és egyetlen

Utolsó és egyetlen
Infovilág

Ismét egy különleges, egy egyedi tervezésű Ikarus 438-as busztípust mentett meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum az utókor számára. A különleges prototípus számos átalakításon esett át és kalandos utat járt be, míg végre február 2-án átvehette az intézmény.  (Képek: Közlekedési Múzeum.)

Az Ikarus 438.K1 típusú autóbuszból egyetlen példány készült  22 évvel ezelőtt. A különleges „öszvér” verzió célja az volt, hogy az Ikarus 280-as változat helyett a 400-as szériát vásárolják az orosz piacon. A 280-as modellnél jóval drágább és sokkal korszerűbb 438-as azért rendkívüli, mert a 280-as szerkezetét kapta, megjelenése viszont a 400-as típuscsaládot idézi. A típus nagyon hasonló a 435-öshöz, de magasabb padlószinttel és húzócsuklós kialakítású. Az eredetileg négyajtós jármű motorjának elhelyezkedése különbözik az előző változatoknál jellemző elrendezéstől, ami miatt az ajtók helye és szerkezete is eltér az alaptípusétól. Az oroszországi próbálkozás mérsékelt sikere miatt végül a Videoton munkásszállító járműveként üzemelt, ahonnan a 2000-es évek elején a VOLÁNBUSZ vásárolta meg – a társaságnál teljesített szolgálatot távolsági buszként.

A jármű egészen 2016 elejéig szállított utasokat, majd Ceglédre vontatták, hogy ott felújítsák, azonban a szerkezeti problémák felderítése után erről lemondtak. Ezután a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a Volánbusz Zrt.-vel  együttműködésben mentette meg a járművet az utókor számára.

A múzeum mindent megtesz azért, hogy az Ikarus örökség minden elérhető járműve, modellje, archívzma és fotógyűjteménye egy helyen legyen megtalálható, elérhető és kutatható, látogatható. Ebbéli igyekezetében vásárolta meg a múzeum két évvel ezelőtt az utolsóként gyártott farmotoros Ikarusok egyikét, és hozta haza tavaly az angliai megrendelésre épített Ikarus 489 Polarist.