Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

A költészet és a zene jegyében: fizess verssel!

A költészet és a zene jegyében: fizess verssel!
(Tudósítónktól)

Ébreszd fel a lelkedben rejlő költőt! – sugallja a világhírű osztrák Julius Meinl cég kezdeményezése, amelyhez minden év március 21-én, a költészet világnapján helyszínek százai, részvevők tízezrei csatlakoznak világszerte a „fizess verssel” kampány formájában.

Egy-egy vers feltöltődést, iránymutatást, kikapcsolódást kínálhat, főképp akkor, ha egy finom kávé mellett olvassuk, vagy éppen írjuk. Március 21-én, szerdán, a költészet világnapján a kávéjáról, kávékészítményeiről 1862 óta ismert, bécsi gyökerű Julius Meinl jóvoltából egy álló napig minden idézet (legyen az ismert, netán saját) kávéházi fizetőeszközzé válik, így a vendégek kávéjukat egy-egy verssel, idézettel "fizethetik ki" a kampányhoz csatlakozott éttermekben és kávézókban.

Az idén a cég megújította a kampányát, bizonyítandó: a költészet a zene lelke. A zene ugyanis egy mindenki által érthető világnyelv, ami a dalszövegek által segít abban, hogy a költészetet napjaink részévé tehessük. A kezdeményezők fölkérték a nemzetközileg is (el)ismert JP Cooper énekest és dalszövegírót, hogy alkosson egy olyan dalt, ami méltó tisztelgés a világ költői előtt.

Az idei másik újdonság, hogy ezúttal az országszerte összegyűjtött verses lapok április 11-től (a magyar költészet napjától) egy héten át megtekinthetők Budapest szívében, az Akvárium klubban.

Az egész világot mozgósítani hivatott kezdeményezés lelke és motorja Julius Meinl (vagy miként itthon jó évszázadon át ismerték: Meinl Gyula), a bécsi kávépörkölő és a bécsi kávéházi kultúra nemzetközi nagykövete áll. Hagyományainak megfelelően a céget erős kötelékek fűzik a költészethez, hiszen a bécsi kávéházi kultúra nem csupán egy sajátos életmód, hanem a művészekre és írókra gyakorolt inspiráló hatása is közismert. Hazánk negyedik alkalommal az idén csatlakozott a bécsi Meinl felhívásához: országszerte 80 helyszín, nagy múltú kávéházak és cukrászdák is részt vesznek a “fizess verssel” kampányban. Tudósítónk, Magony Szilvia Takács Péterrel, a Julius Meinl magyarországi ügyvezetőjével beszélgetett a részletekről.

– A Julius Meinl Bécsből indult, a világ legélhetőbb helyszíne, az osztrák főváros lakói nagyon büszkék a kávéházi kultúrára. Mit gondol, itthon is van ekkora hagyománya a kávéházi életnek?

 – A 19. és 20. század pezsgő szellemi és alkotói légkörében híres irodalmárok, költők, festők, tudósok, értékformálók élték mindennapjaikat kávéházakban, Magyarországon ugyanúgy, mint a nyugat-európai nagyvárosokban. Sőt, ezeken a helyeken a legismertebb feltalálóink, művészeink és költőink kaptak ihletet – gondoljunk csak a legendás nagy kávéházakra, például a Gerbeaud-ra, a Pilvaxra, a Centrálra vagy a New Yorkra, ahol a kávé nemcsak belengte a hétköznapokat, de sarkallta is az embereke

– Mi „fizess verssel” kezdeményezés célja?

– Elsősorban az, hogy minél több ember számára eljuttassuk azt az üzenetet, hogy vannak dolgok, amelyek pénzben nem mérhetők. Fontos, hogy a mai felgyorsult világban is időt szánjunk magunkra és egymásra, figyeljünk érzéseinkre, hiszen mindenkiben rejlik egy költő. A költészet világnapján arra buzdítjuk a kávészerető közönséget partnereinkkel, hogy egy finom kávé mellett osszák meg velünk kedvenc idézetüket, vagy gondolataikat.

– Mit lehet tudni a felhíváshoz csatlakozott helyszínekről?

– Az idén Julius Meinl kávét forgalmazó nyolcvan helyszín csatlakozott a felhívásunkhoz országszerte, köztük jó néhány nagy múltú kávéház, cukrászda. Abban bízom, hogy a következő években akár százakra nőhet a részvevők száma. Amiben csak lehet, igyekszünk a helyszínek segítségére lenni, melyben az egyik legfontosabb, hogy természetesen a költészet világnapján a kávét az eseményhez a Julius Meinl adja. A csatlakozott éttermek illetve kávézók pedig a versekkel, idézetekkel kitöltött lapokkal számolnak el nekünk. Ekként válnak a versek és idézetek egy napra fizetőeszközzé.

– Mit kell tennie annak, aki március 21-én verssel vagy idézettel szeretne fizetni egy kávéért?

– Elsőként találja meg a hozzá legközelebb eső helyszínt, amelyik csatlakozott a felhíváshoz. A „fizess verssel” kampányban részvételt az éttermek és kávézók matricákkal, plakátokkal, asztalaikra kihelyezett lapokkal és ceruzákkal is jelzik. Ezután a vendégnek semmi más dolga, mint kedvenc verssorát leírja és a kiválasztott kávéért azzal fizet.

Címkék