Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Gyengült a fogyasztói bizalom – nőtt a szolgáltatások miatti panaszok száma

Gyengült a fogyasztói bizalom – nőtt a szolgáltatások miatti panaszok száma
Varga Péter

Általában nőtt a szolgáltatásokkal szembeni kifogások száma az első negyedévben, miközben gyengült a kereskedők iránti bizalom az előző negyedévekhez képest – derül ki a fogyasztóvédelmi index aktuális értékeiből.

A mutatót kidolgozó CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó adatai azt mutatják, hogy a fogyasztói tájékozottság szintje továbbra is igen alacsony szinten áll, látványos és tartós növekedésére további erőforrások bevonása, hatékony átfogó fogyasztóvédelmi kampányok nélkül nem számíthatunk.

Immár második éve ad számot a vásárlók fogyasztóvédelmi magatartásának negyedéves változásairól a CP Contact által kidolgozott fogyasztóvédelmi index. A fogyasztóvédelmi tanácsadó cég a Nielsennel közösen, 800 személyes reprezentatív mintával kutat közösen. A negyedévente közzé tett eredmények kiterjednek az aktuális fogyasztói bizalomra, reklamációs számarányokra, valamint a fogyasztói ismeretszintre egyaránt.

A fogyasztóvédelmi index első negyedévi adatai szerint egy éven belül valamilyen termékkel szemben a válaszadó fogyasztók 22 százaléka, valamilyen szolgáltatással szemben 18 százalékuk fogalmazott meg panaszt.

A termékekkel szembeni kifogások aránya változatlan maradt, a szolgáltatásokkal szemben panaszt tevők aránya 2 százalékponttal nőtt. A termékek közül a legtöbb probléma az élelmiszerekkel van (a panaszosok 34%-ának ezzel a termékkörrel volt problémája), ezt követik a cipők (26%), illetve a ruházati termékek (18%). Mivel a karácsonyi időszakban lel gazdára a fogyasztási cikkek közel 40 százaléka, az első negyedévben növekedni szokott a termékpanaszok aránya, ezt azonban ezúttal ellensúlyozni tudta az a tény, hogy az élelmiszerekre vonatkozó panaszok aránya viszont folyamatos csökkenést mutatott.

A szolgáltatások közül a válaszadók legnagyobb mértékben az internet-szolgáltatásokkal voltak elégedetlenek (34%), ezt követték a televíziós (19%), valamint a telefonos (17%) szolgáltatások.

A fogyasztói tájékozottság szintje ismét csökkent az év első három hónapjában. Mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő kellő ismerete. Tekintettel arra, hogy az élelmiszerek után a cipők miatt érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottság jelzésére a cipőkhöz kapcsolódó szavatossági idő (2 év) helyes említésének aránya kézenfekvő mutatószám. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2018 első negyedévében 6 százalék volt, ami 1 százalékponttal alatta marad az előző negyedévben mértnek.

A kutatás, az uniós vásárlói jogokra vonatkozó számos kérdésre adott válaszok minősége egyöntetűen arra mutat, hogy mind a kereskedelmi szervezetek, mind kormányzat részéről célszerű lenne a közeli jövőben átfogó kampányokkal javítani a fogyasztók tudásszintjét.

A kereskedők iránti fogyasztói bizalom jelenleg éves minimumán áll. A válaszadók többsége félrevezetésként értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt. A bizalmatlan vásárlók aránya 2018 első negyedévében 53,3 százalék volt, 3,6 százalékponttal több, mint negyedévvel korábban.

A fogyasztói bizalmatlanság viszonylag magas értéke mutat némi ciklikusságot: a tartós fogyasztási cikkek cseréje és jótállási ügyei a karácsonyt követő időszakban jóval magasabb számú fogyasztó/vásárló-kontaktust eredményez, ez pedig az óhatatlanul gyarapodó negatív tapasztalattal jár.