Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

A mobilitás és a környezetvédelem új útjain jár a Bosch – szoftver- és informatikai mérnököket keres a vállalatóriás

A mobilitás és a környezetvédelem új útjain jár a Bosch – szoftver- és informatikai mérnököket keres a vállalatóriás
Infovilág

Tavaly 78 100 millió euróra nőtt a Bosch árbevétele; az üzemi eredmény elérte az 5300 millió eurót. Dr. Denner: a dízelmotorok nitrogénoxid-kibocsátása jóval a jogszabályban engedélyezett határérték alatt. „Célunk a mobilitás és a levegő minőségének javítása”. Stratégia: cross-domain IoT ökoszisztémák.

A kedvezőtlen gazdasági környezet ellenére a Bosch további növekedésre számít az idén. A tavalyi rekorderedmények után, a gazdasági és geopolitikai kockázatok fényében a Bosch csoport az árbevétel 2-3 százalékos növekedésével kalkulál. Az első negyedévi vállalati árbevétel nemcsak elérte az előző év hasonló időszakának magas szintjét, hanem árfolyamhatások nélkül mintegy 5 százalékkal meg is haladta.

Dr. Volkmar Denner (bal oldali kép), a Bosch igazgatótanácsának elnöke a renningeni éves sajtótájékoztatón kijelentette: a cég legfontosabb feladatai közé tartozik az életminőség, valamint a környezet- és éghajlatbarát életvitel javítása. „Életre tervezve jelszavunk serkent bennünket a lehető legjobb környezetvédő technológiák kifejlesztésére – hangoztatta a vállalatóriás első embere. – Célunk az emberek mobilitásának fenntartása a levegő minőségének egyidejű javítása mellett.” A gyakorlatilag zéró kibocsátású közlekedés megvalósításához a vállalat óriási beruházásokat valósított meg egyrészt az elektromobilitási piaci sikere, másrészt a belső égésű motorok fejlesztése végett. 
 
„Innovatív dízeltechnológia”: egyedülállóan alacsony nitrogénoxid-kibocsátás

A Bosch mára áttörést ért el a dízel-technológiában: mérnökei a jogszabályban engedélyezett határérték tizedére szorították le a NOx-kibocsátásokat. A továbbfejlesztett technológiával működő tesztjárművek NOx-kibocsátása már csak legfeljebb 13 mg/km, vagyis lényegesen alacsonyabb a 2020 után engedélyezett 120 mg/km értéknél. „A dízelnek van jövője. Továbbra is fontos lesz a holnap mobilitási megoldásaihoz” – tette hozzá a Bosch igazgatótanácsának elnöke.

2017: rekord árbevétel és eredmény
Kiemelkedően jó volt a 2017. év a Bosch számára. A vállalat 78 100 millió euró árbevételt ért el. Ez összesen 6,8 százalékos (árfolyamhatások nélkül, mely 1,2 milliárd eurót tett ki, 8,4 százalékos) növekedés. Valamennyi üzletág hozzájárult ehhez a növekedéshez. Tavaly az üzemi eredmény elérte az 5,3 milliárd eurót, ami 2016-hoz képest csaknem 17 százalékos növekedés. „Vállalatunk történetében ez az eddigi legmagasabb árbevétel és eredmény. Az üzemi eredmény ráadásul nagyobb mértékű növekedést mutatott, mint az árbevétel” – közölte dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja, egyben elnökhelyettese. A 6,8 százalékos üzemi nyereség 0,6 százalékponttal haladta meg az előző év értékét. A kutatási és fejlesztési ráfordítások is magas szinten maradtak. Tavaly 7,3 milliárd euró volt, ami az árbevétel több mint kilenc százaléka.

Az IoT területek kiteljesedése: cross-domain ökoszisztémák
Nincs még egy olyan vállalat, amelyik annyi valós hálózatba kapcsolt megoldást kínálna, mint a Bosch: az intelligens mobilitástól kezdve a hálózatba kapcsolt gyártáson (Ipar 4.0) és az okosvároson át az okosotthonig. A Bosch által eddig gyakorlatba ültetett 170 saját IoT-kezdeményezés olyan alapvető kihívásokra összpontosít, mint a népességnövekedés, az urbanizáció és a klímaváltozás. Tavaly a vállalat mintegy 38 millió web alapú eszközt értékesített, 40 százalékkal többet, mint 2016-ban. A Boschnál jelenleg alkalmazott több mint 25 000 szoftvermérnökből minden hatodik (!) foglalkozik az IoT-hoz kapcsolódó megoldások fejlesztésével. A vállalat egyre tisztábban látja a teljes ökoszisztémák digitalizálódásából adódó üzleti lehetőségeket.

Home Connectet – a háztartási készülékek legnagyobb IoT ökoszisztémáját – már 28 ipari partnernél vezették be. A Home Connect alkalmazás segítségével a kávéfőzőtől kezdve a mosógépig minden üzemeltethető.

A Bosch kiemelkedő lehetőségeket lát a különféle ágazatokat összekötő olyan cross-domain ökoszisztémákban, mint például a „Logisztika 4.0”. Ezek az ökoszisztémák egyesítik a gyártási folyamatok, az épületszolgáltatások, a biztonság és a mobilitás megoldásait –  minden olyan területen, ahol a Bosch aktív szereplő.

Volkmar Denner hangsúlyozta: „A cross-domain ökoszisztémák jelentik az IoT területek kiteljesedését. Megvalósításukra nem létezik a Boschnál jobban felkészült vállalat. Soha nem volt még ekkora a sokféleségnek köszönhető versenyelőnyünk”.

Elektromobilitás: célunk a piacvezető szerep
A Bosch fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy áttörést érjen el az elektromobilitás területén. Tavaly a vállalat 20 szerződést nyert el elektromos hajtásrendszerek gyártására – 4000 millió euró összértékben. A Bosch szerint 2020-tól kezdődhet az elektromos járművek tömegpiaca, ahol a társaság vezető szerepet kíván betölteni. Ez már megvalósult Kínában, ahol a Bosch egy startup céggel (Nikola Motor Company, USA) és a világ legnagyobb teherautómotor-gyártójával (Weichai Power, Kína) együtt dolgozik a teherautó üzemanyagcellák alkalmazásának elterjesztésén. A Bosch nemcsak az alkatrész-üzletágban, hanem az olyan web alapú szolgáltatásokban is ígéretes jövőt lát, mint a közeli múltban bemutatott system!e, ami az elektromos közlekedés hétköznapi használhatóságát javítja.

Automatizált vezetés: az alkatrész-értékesítéstől a rendszermegoldásokig
A Bosch az automatizált vezetésre való átállásban is látványos fejlődésről tud beszámolni. A vezetéstámogató rendszerek már 2019-ben 2000 millió eurós árbevételt hoznak majd a vállalatnak. A Bosch gyorsabban növekszik a piacnál, ahol az előrejelzések szerint idén 20 százalékos növekedés várható. A Bosch radar- és videóérzékelők árbevétele például várhatóan 40 százalékkal fog emelkedni. „Az eddiginél nagyobb automatizálás nagyobb technikai komplexitás is. Vásárlóinknak különálló alkatrészek helyett kompakt (all-in-one, azaz mindent egy kézből) megoldásokra lesz szüksége a jövőben. Ezen a területen szintén előnyt jelent a vállalatunknál meglévő rendszerszakértelem” – szögezte le dr. Denner. A Boschnál 4000 mérnök dolgozik az automatizált vezetési megoldásokon, ezerrel több, mint egy éve.

Hálózatba kapcsolt vezetés: belépés a jármű-megosztási piacra
A hálózatba kapcsolt mobilitás olyan terület, ahol a Bosch látványos üzleti forgalomra számít. A becslések szerint e piac forgalma 2020-ra elérheti a 140 000 millió eurót. Hét év múlva már 450 milliónál is több hálózatba kapcsolt jármű közlekedik majd a világ útjain. A Bosch az amerikai Splitting Fares (SPLT) startup cég felvásárlásával lépett be a jármű-megosztási piacra. Az SPLT és 20 másik mobilitási szolgáltató a Bosch új, hálózatba kapcsolt mobilitási megoldások üzletágában egyesült. Közéjük tartozik a COUP e-robogó-megosztó szolgáltatás, amely hamarosan Madridban is megjelenik.
 
Az 2017-i eredmények üzleti területek szerint
Tavaly valamennyi üzletág az árbevétel javulásáról számolt be. A mobilitási megoldások üzletág árbevétele 7,8 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 9,4 százalékkal nőtt 47 400 millió euróra. Ez a növekedés háromszor nagyobb, mint a világ gépjármű-gyártásának növekedési üteme. Ebben az árbevételben még – utoljára – szerepel a 2017 végén értékesített Bosch indítómotorok és generátorok üzletág teljesítménye is. A 7,3 százalékos üzemi eredmény egy százalékponttal haladta meg az előző évi értéket. A fogyasztási cikkek üzletág árbevétele 18 400 millió euróra emelkedett. Ez 4,5 százalékos növekedés; árfolyamhatások nélkül 6,7 százalékos. Az üzemi eredmény 8,1 százalék volt. Az ipari technika üzleti területen 7,8 százalékkal 6800 millió euróra nőtt az árbevétel, ami árfolyamhatások nélkül 9,2 százalékos emelkedés. A 3,3 százalékos üzemi eredmény 2,1 százalékponttal haladta meg az előző évi értéket. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 4,1 százalékos – árfolyamhatások nélkül 5,8 százalékos – növekedéssel 5400 millió euró lett. Az üzemi eredmény 4,4 százalék volt.

A 2017-i eredmények régiók szerint
A Bosch csoport tavaly 40 800 millió euró árbevételt realizált Európában. Ez 5,6 százalékos (árfolyamhatások nélkül 6,6 százalékos) növekedésnek felel meg. Kedvezett a vállalatnak a fontos nyugat-európai piacok és a német gazdaság fellendülése. Néhány kelet-európai ország – Oroszország, Románia és Törökország – esetében szintén jócskán emelkedett az árbevétel.

Erős volt a növekedés az ázsiai-csendes-óceáni térségben, Afrikát is beleértve. Az árbevétel 13,5 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 16,5 százalékkal) nőtt 23 600 millió euróra. Észak-Amerikában az árfolyamhatások kiigazítása után az előző év szintjén maradt a cégcsoport árbevétele. A gépjármű-gyártás gyengébb kibocsátása és a kedvezőtlen árfolyamhatások miatt az árbevétel 2 százalékkal csökkent 12 100 millió euróra. Ezzel szemben a dél-amerikai árbevétel látványos emelkedést mutat, hiszen 16,4 százalékkal, árfolyamhatások nélkül 13,2 százalékkal, 1600 millió euróra nőtt.

Létszám: folyamatos a szoftver- és az informatikai szakértők iránti igény

A múlt év utolsó napján a Bosch csoport világszerte mintegy 402 000 személyt foglalkoztatott; egy év alatt 12 900-zal emelkedett a létszám, mindenekelőtt az ázsiai–csendes-óceáni térségben, valamint Közép- és Kelet-Európában. Németországban kereken 3700-zal, összesen 137 700-ra nőtt a munkavállalók száma. Az idén a Bosch folytatja a képzett szakemberek és vezetők toborzását, különös tekintettel a szoftver- és informatikai mérnökökre.