Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Nyugati típus a keleti blokkban: a ferde hátú Renault 16

Nyugati típus a keleti blokkban: a ferde hátú Renault 16
(Tudósítónktól)

A nemrégiben megszerzett Ikarus buszok után a Közlekedési Múzeum ezúttal egy különleges személygépkocsival bővítette gyűjteményét. A Renault 16-os – melyből napjainkban már csupán néhány példány lelhető fel hazánkban – az 1960-as évek jellegzetes, technikai és műszaki újításokban bővelkedő modellje volt, és „az év autója” címet is elnyerte. (A kép illusztráció, forrás: Pinterest)

A múzeum által megvásárolt Renault 16 az idén éppen 50 éves. A francia állami autógyár szalagjáról 1965-ben gördült le az első, és a gyártás befejezéséig, 1980-ig, majdnem 1 850 000 Renault 16 készült a franciaországi két (illetve rövid ideig egy ausztrál) gyárban. A Renault 16-os volt azon kevés nyugat-európai típusok egyike (a Fiat 500–850, a VW bogár, a Renault 4 és a Renault 10 mellett), mely – a Lada, a Wartburg, a Trabant mellett – itthon akkoriban elérhető és megvásárolható volt.

A rendelkezésre álló adatok alapján a Renault 16-ból összesen 400-at értékesítettek nálunk, és azok vásárolhatták meg, akik keményvalutával vagy egy összegben kifizették a gépkocsi nem éppen alacsony vételárát, jóformán azonnal át is vehették. (Annak idején az „olcsó”, keleti személygépkocsikra 4–5 évet kellett várni)

A Renault 16-os nem csupán a várakozási idő rövidsége miatt volt vonzó a kor autósai számára. A francia típus műszaki színvonala messze meghaladta a keleti blokk autóinak minőségét, emellett felépítésében is számos újdonságot mutatott. A Renault 16-os volt az első ferde hátú „szedán” karosszériás autó. A felépítésnek köszönhetően a hátsó ülés előre hajtásával hatalmas rakodótér keletkezett, egyúttal a kor egyik legkényelmesebb, legtágasabb utasterű, középkategóriás gépkocsitípusa volt. Műszaki újdonságai közé tartozott a teljes egészében alumíniumból készült motorblokk- és hengerfej-öntvény, a „középmotoros” hajtáselrendezés, a generátor, valamint a villamos hajtású hűtőventillátor. A Renault 16 műszaki újításainak köszönhetően 1966-ban elnyerte az európai autós szakújságírók által évente odaítélt „az év autója” címet.

A Közlekedési Múzeum által most megszerzett példányt első tulajdonosa 1968-ban, Magyarországon vásárolta, és egészen 2014-ig az ő tulajdonában volt. Műszaki vizsgája 2000 végéig érvényes volt, ezután ideiglenesen kivonták a forgalomból. Példásan megkímélt állapotú: a fényezés és a kárpitok, a gumiabroncsok is eredetiek, csaknem olyan, mintha most gördült volna le a gyártósorról.