Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Légszennyezettség miatt perelik a magyar kormányt

Légszennyezettség miatt perelik a magyar kormányt
Greenpeace-közlemény

 

Azokban az országokban, ahol az autósok nagy számban váltottak kerékpárra vagy gyalogos közlekedésre, nemcsak biztonságosabbak lettek az utak, de a levegő is tisztább lett – támasztja alá a Greenpeace új tanulmánya, melyben 13 európai várost, köztük Budapestet is értékelt. Az EU Zöld Hetére elkészült [1] értékelés alapja a közlekedés, mobilitás és a légszennyezettség volt.

 

„A levegő tisztasága és a közlekedésbiztonság között szoros kapcsolat van. A tanulmány rávilágít arra, hogy ha fenntartható módon fejlesztik egy város tömegközlekedési infrastruktúráját, akkor az emberek tisztább levegőt lélegezhetnek, és az utak is biztonságosabbak lesznek a kerékpáros és gyalogos közlekedés számára” – mondta Stoll Barbara, a Greenpeace nemzetközi Tiszta Levegő-kampányának felelőse.

A Wuppertal Institute kutatása szerint magas a levegőszennyezettség például Budapesten, Londonban és Párizsban; a vizsgált városok közül a többi között Zürichben, Oslóban és Koppenhágában volt a legtisztább a levegő. [2] A tiszta levegő mellett az utóbbi városokban voltak a legbiztonságosabbak az utak, és itt volt a legfejlettebb a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra is. A legjobban Koppenhága szerepelt az értékelésben, ahol nagyon sokat tettek nemcsak a jó levegőért, de a város élhetőségéért is. A legrosszabb értékelést Róma és Moszkva kapta: ezekben a városokban még sokat kell tenni a fenntartható mobilitás céljából.

Budapest a 13 város közül a 9. helyen végzett. A tömegközlekedés magas pontszámot kapott – viszont a légszennyezettség, valamint az utak biztonsága jócskán hagy kívánni valókat maga után. A kerékpáros és gyalogos infrastruktúra szintén igen sok fejlesztést követel.

A súlyos légszennyezettség miatt május közepén per indult az Európai Bíróságon hat ország – köztük Magyarország – kormánya ellen. A Bizottság azért kezdeményezte az eljárást, mert nem látott megfelelő garanciákat arra, hogy a magyar kormány által benyújtott intézkedési terv valóban hatékonyan tudja csökkenteni a levegőben a szálló por (PM₁₀) határérték feletti mennyiségét. [3]

„Itt az ideje, hogy a magyar kormány hatékony intézkedéseket tegyen a légszennyezettség csökkentése végett. Évtizedek óta minden évben több ezren halnak meg itthon idő előtt a rossz levegő miatt. Azt várjuk a most felálló kormánytól, hogy lépjen fel hatékonyan a szennyező dízeljárművek használata ellen, és támogassa a környezetbarát tömegközlekedés, valamint a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra fejlesztését” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag-szakértője.

[1] https://www.eugreenweek.eu/

[2] Lásd az eredeti angol nyelvű jelentést és a nemzetközi médiacsomagot.

[3] 10 év alatt nem sikerült érdemben javulást elérni: évente még mindig több mint tízezer magyar hal meg a rossz levegőminőség miatt. http://www.greenpeace.org/hungary/hu/sajtokozpont/A-sulyos-hazai-legszennyezettseg-ugye-mar-az-Europai-Birosagon/