Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Uniós költségvetés, 2021–27: regionális fejlesztés és kohéziós politika

Uniós költségvetés, 2021–27: regionális fejlesztés és kohéziós politika
Infovilág

A 2021–27 közötti időszakra szóló uniós költségvetési keret egyik elemeként az Európai Bizottság ma a kohéziós politika korszerűsítésére tett javaslatot. A felzárkóztatás az EU fő beruházási politikája, egyben szolidaritásának egyik legkonkrétabb megnyilvánulása.

További beruházási erőfeszítésekre van szükség az uniós tagállamok közötti és a tagállamokon belüli szakadékok áthidalása végett. A 2021–27-i időszakra szóló kohéziós politika – a 373 milliárd eurós költségvetési keretének köszönhetően – rendelkezik az ezt segítő beruházási erővel. A forrásokat továbbra is azokba a régiókba irányítja, ahol szükség van az unió többi részéhez való felzárkózásra. Emellett erős és közvetlen kapcsolatot tart fenn az EU és az európai régiók és városok között.
 
A Bizottság korszerűsített kohéziós politikára vonatkozó javaslatának főbb jellemzői a következők:

  • Az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Kohéziós Alap által finanszírozott beruházások zöme azokra a szakpolitikai célkitűzésekre fog összpontosítani; megvalósításukhoz az EU van a legjobb helyzetben. Ezek a következők: innováció, a kisvállalkozások támogatása, a digitális technológiák fejlesztése és az ipari modernizáció, valamint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, körforgásos gazdaság felé történő elmozdulás és az éghajlatváltozás elleni küzdelem.
  • A kohéziós politika mindegyik régió fejlesztésébe forrásokat ruház be és testre szabottabb megközelítést biztosít a regionális fejlesztéshez. A növekedés vagy a jövedelem területén továbbra is lemaradásban lévő – főként dél- és kelet-európai – régiók a jövőben is tetemes uniós támogatásban részesülnek. Az egy személyre jutó GDP továbbra is a források elosztásának elsődleges kritériuma marad, emellett azonban új feltételeket is bevezetnek, amelyek célja, hogy jobban tükrözzék a valós helyzetet a következők tekintetében: munkanélküliség és ifjúsági munkanélküliség, alacsonyabb képzettségi szint, éghajlatváltozás, valamint a migránsok befogadása és integrációja. A helyi, városi és területi hatóságok a mostaninál aktívabban vesznek majd részt az uniós források kezelésében. 
  • Rugalmasabbak és világosabbak, rövidebbek és kevésbé bürokratikusak lesznek a szabályok, hogy könnyebben lehessen a pénzeszközökhöz hozzáférni. A Bizottság hét uniós alap vonatkozásában egységes szabálykönyvet javasol. Az új keret a hosszú távú beruházási tervezéshez szükséges stabilitást ötvözi az előre nem látható szükségletekhez való rugalmas alkalmazkodás képességével.
  • A Bizottság a kohéziós politika és az európai szemeszter közötti kapcsolat megerősítését javasolja az európai beruházási környezet javítása végett.


A Bizottság ma a kohéziós politika költségvetéséből az egyes tagállamok számára előirányzott összegeket is közzéteszi. A Magyarország számára előirányzott összeg folyó árakon 20 025 millió euróra (2018-i árakon kis híján 18 ezer millió euróra) rúg.
 
Kérdések és válaszok