Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Ragaszkodik függetlenségéhez az osztrák közmédia

Ragaszkodik függetlenségéhez az osztrák közmédia Ragaszkodik függetlenségéhez az osztrák közmédia Ragaszkodik függetlenségéhez az osztrák közmédia

Az Unian ukrán hírügynökség – a kijevi oktatási tárca közlése alapján – építő szelleműnek minősítette azt a megbeszélést, amelyet a kárpátaljai magyarok küldöttsége folytatott az ukrán minisztérium vezetőivel az ukrán oktatási törvény nyelvi cikkének bevezetéséről.

Az Unian a minisztérium közlésére hivatkozva azt írta, hogy a magyar közösség eddig elutasította a tárgyalásokat, mondván, előbb az ukrán alkotmánybíróságnak kellene minősítenie a vitatott törvényszakaszt. A kárpátaljai magyar delegációtól származó MTI-értesülés szerint is sikerült több kérdésben előre lépni a tegnapi kijevi megbeszélésen.  

Az Ukrinform ukrán kormányzati tájékoztató iroda eközben azt jelentette, hogy Ukrajna nemzetközi partnerei, így a NATO és az Európai Unió, keményen dolgoznak Budapesttel együtt azon, hogy megváltoztassák a magyar kormány nem fair viszonyát Ukrajna euróatlanti integrációjával kapcsolatban. Mint ismeretes, a magyar kormány az ukrán oktatási törvény sérelmes passzusai miatt blokkolja a NATO-val, illetve az EU-val való politikai szintű ukrán egyeztetéseket.

Az Ukrinform idézte Bruno Létét, az Egyesült Államok Német Marshall Alapja elnevezésű elemző műhely brüsszeli irodájának vezető elemzőjét, aki úgy véli, hamarosan sikerül kijutni a zsákutcából. Az ukrán tájékoztatás szerint az elemző cáfolta azt a feltételezést, hogy Magyarországot az orosz kapcsolat mozgatja ebben a kérdésben. Megjegyzem: ezt a feltételezést Vaszil Bodnar ukrán külügyminiszter-helyettes hangoztatta a minap. Bruno Lété szerint nem moszkvai hatásról van szó, hanem Magyarország radikálisan nacionalista irányvonaláról.  

Az Ukrinform megfogalmazása szerint NATO-politikusok és diplomaták, valamint szakértők úgy vélik, Budapest meg fogja változtatni álláspontját az Ukrajnával folytatandó tárgyalások ügyében.

Tegnap az Európai Unió belügyminiszterei eredménytelenül keresték a kompromisszumot a bevándorlás szabályozásának a reformját illetően, és a megbeszélést beárnyékolta az új, keményvonalas római kormány álláspontja, miszerint Olaszország nem lesz többé a kontinens menekülttábora – ebben összegezte a Reuters hírügynökség a tegnapi luxembourgi értekezletet. A beszámoló a The New York Times internetes oldalán olvasható.  A kudarcos megbeszélés után Jean Asselborn luxemburgi külügyminiszter azt mondta a Reuters szerint: „azt hiszem, húsvétra lesz kompromisszum, csak azt nem tudom, melyik évben”.

A Russia Today című, angol nyelvű orosz hírportál terjedelmes kommentárban támadja Soros Györgyöt. Címében a cikk még azt állítja, hogy Soros Putyint teszi felelőssé Olaszország bevándorlásellenes pártjáért. A szövegben aztán a szerző azt a konkrét kijelentést idézi állításának alátámasztására a magyar származású amerikai üzletember által a trentói gazdasági fórumon mondottakból, hogy „nem tudom, Moszkva finanszírozta-e Salvinit, de a közvéleménynek joga lenne ezt tudni”. Matteo Salvini az új olasz belügyminiszter, a szélsőjobboldali, keményen bevándorlásellenes Liga vezetője.

A Russia Today kommentátora szerint: ha Putyin érdekelt lenne abban, hogy gyengítse az EU-t vagy az Egyesült Államokat, akkor nem azon fáradoznék, hogy olyan populista politikusok jussanak hatalomra, akik visszaszorítják a szabályozatlan bevándorlást.

Az osztrák közszolgálati rádió és televízió, az ORF szerkesztőinek testülete egyhangúlag elfogadott határozatban tiltakozott az ellen, hogy a szövetségi kormány büdzséjéből finanszírozzák a közmédiát – írja a Der Standard című bécsi lap. A közmédia szerkesztői attól tartanak ugyanis, hogy a kormány ezzel az ORF-et kormányszócsővé alakítaná át. Ha nem az előfizetői díjakból, hanem kormányzati költségvetésből tartják el a közmédiát, akkor az a kormánypártoktól való közvetlen függéshez fog vezetni, és ez lehetetlenné teszi a pártokról szóló szabad és tisztességes hírszolgáltatást – hangoztatják a szerkesztők.

Szóvá teszik, hogy a kormánypártok már most is megmutatták, hogy kevéssé érdekeltek a független ORF-ben. Egyes friss személyi döntésekhez a vezérigazgató úgymond ajánlásokat kapott az alapítvány tanácsától.