Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Egyre nehezebb a terep az új vállalkozások számára

Egyre nehezebb a terep az új vállalkozások számára
Opten-információ

A frissen létrejövő vállalkozások várható élettartama csökken, és a milliárdosok klubját is egyre kisebb eséllyel érik el. Hazánkban havonta két-háromezer új cég jön létre, ugyanakkor a statisztikák szerint jó részük igen rövid életűnek bizonyul. „Az új alapítású cégek háromnegyede éli csak meg az ötéves kort, a tíz évnél többet pedig csak a cégek fele” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

Elég nagy a túlélési ráták szórása az alapítás évének függvényében, mindenesetre az adatokból egyértelműen látszik: a most létrejövő cégek élettartama rövidebb, mint például a 2000-es évek elején alapított társaiké.

Az ötéves kort legmagasabb arányban az 1999–2004 között „született” cégek mutatták 85 százalékos túlélési aránnyal; a 2010 után alapítottak esetében az arány 74 százalék. A 10 éveseket vizsgálva még rosszabb a helyzet: az ezredforduló körüli 64 százalékos túlélési ráta 2007-re a felére csökkent, és a romlás folyamatos.

A túlélőképességre nemcsak a politikai és a gazdasági környezet, hanem a vállalkozók felkészültsége is nagy hatással van. Azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a most alakuló vállalkozások vezetése kevésbé lenne felkészült. A frissen létrejövő vállalkozások jó része az elődökhöz köthető, így a cégek rövid életét nem lehet csupán tapasztalatlansággal magyarázni.

„A helyzet épp ellentétes: a tapasztalt, dörzsölt vállalkozók már bátran alapítanak, adnak-vesznek, alakítanak és/vagy zárnak be vállalkozásokat, ha az üzleti érdekeik ezt kívánják” – mondja az Opten szakértője. A cégfluktuáció egy része tervezett, és ennek növekedése csökkenti a cégek várható élettartamát. A helyzet semmiképpen sem nevezhető egészségesnek; az újonnan alapított sok cég és a rengeteg cégtörlés a cégstruktúra bizonytalansági tényezőjeként értékelhető.

Az újonnan létrejövő vállalkozások számára a terep egyre nehezebb. A rendszerváltást követő egy-két évtizeddel ellentétben egyre több a rutinos versenyző a piacon. Az évi milliárdos árbevételt többségében a nagy múltú vállalkozások érik csak el, és az újonnan létrejövők egyre kisebb arányban tudnak belépni a milliárdosok klubjába.

A rövid élettartamnak köszönhetően a hazai vállalkozások jó része jelenleg is fiatalkorú. A teljes cégbázis tekintetében a vállalkozások 48 százaléka 10 évesnél fiatalabb. Ebben a tekintetben ugyanakkor javul valamelyest a helyzet: az összesített cégalapítási adat – ekként a fiatal cégek cégstruktúrán belüli aránya is – csökken. Tavaly nyáron még 51 százalékos volt a 10 évesnél fiatalabb cégek aránya, ekként az azóta eltelt időszakban tapasztalt három százalékpontos javulás igen kedvezőnek tekinthető.