Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Önvezető autók versenyeznek Zalaegerszegen

Önvezető autók versenyeznek Zalaegerszegen Önvezető autók versenyeznek Zalaegerszegen
Rusznák Gábor

Húsz ország csaknem kétezer hallgatója, pontosabban az általuk fejlesztett formula autók prototípusai állnak rajthoz július 18–22. között a Zalaegerszegi Járműipari Tesztpályán, a Formula Student East 2018 mérnökversenyen. Bár a pálya csak 2020-ra készül el teljesen, azonban az építése olyan szakaszba ért, hogy tökéletesen alkalmas a verseny lebonyolítására – mondta el György László, a fővédnök Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára szerdán.

Harmadik alkalommal az idén mérik össze tudásukat a mérnökhallgatók a Formula Student East autóipari konstruktőri versenyen. A kutatás és fejlesztés csak ott lehet sikeres, ahol a ötleteknek, kezdeményezéseknek tétjük, kézzelfogható céljuk van. Itt csaknem 20 ország 60 csapata – köztük négy magyar – méri össze tudását, a fiatal mérnökök valós feladatokon dolgoznak, a prototípusok pedig valós környezetben versenyeznek – fogalmazott a főtisztviselő.

A csapatok feladata összetett, hiszen a prototípusok megtervezése és elkészítése mellett műszaki szponzorokat is kell találniuk a projektjükhöz, illetve egy részletes üzleti tervet is be kell nyújtaniuk. A megmérettetésen külön kategóriában indulnak a belső égésű motorral, illetve elektromos meghajtású járművek, és először az idén megrendezik a vezető nélküli autók versenyét is. Belső égésű motorral 30, elektromos meghajtással 20 prototípus versenyez, az önvezető járművek kategóriájában pedig 10 autót láthatunk majd. Az utóbbi kategóriában nyilván nem a meghajtás típusa, hanem az önvezetés képessége volt a meghatározó szempont – fogalmazott Csütörtöki Tamás, a Formula Student East ügyvezetője.

Az indulók fele kelet-európai, érkeznek még csapatok Kanadából és Indiából is. A versenyen kivételesen erős a fair play szellem. Az egyébként egymással versengő csapatok zokszó nélkül segítenek egymásnak szaktanácsokkal, vagy épp egy tartalék benzinpumpával, ha arra van szükség.

A zalaegerszegi pályát eleve úgy tervezték, hogy alkalmas legyen az önvezető autók tesztelésére. Ezek a járművek egy 300 méter átmérőjű, aszfaltozott körpályán versenyeznek majd, ez a terület az első pályaelem, ami elkészült Zalaegerszegen – tudtuk meg Rózsás Zoltántól, a tesztpálya oktatási és K+F koordinátorától.

A verseny résztvevői a támogató autóipari cégekkel, egyetemekkel folytatott együttműködés közben értékes szakmai tapasztalatokat gyűjtenek. Sokan közülük ezeknél a gyártóknál töltik szakmai gyakorlatukat, céges témákból írják diplomamunkájukat. A vállalatok közben műszaki támogatást nyújtanak a csapatoknak és a versenyzők között sokszor megtalálják leendő munkavállalóikat is – mondta lapunknak Rózsás Zoltán.