Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Tanulás életfogytig – készülnek az őszi rohamra a felnőttképzésben

Tanulás életfogytig – készülnek az őszi rohamra a felnőttképzésben
(Tudósítónktól)

Hagyományosan az ősz a legmozgalmasabb időszak a hazai oktatási piacon. A nyári vakáció meghozza a tanulási kedvet a harminc- és negyvenévesek körében is, miáltal egyre többen jelentkeznek, hogy új szakmát tanuljanak – derül ki a két, vezető, budapesti oktatóközpont, a Focus és a Ruander friss elemezéséből.

A középkorúak döntő többsége határozott elképzelésekkel, célirányosan vág bele a képzésekbe, hogy minél eredményesebben sajátítsa el az új ismereteket. „Másképp tanulnak a felnőttek, mint az egyetemisták, vagy a középiskolások. Ennek oka a személyes indíttatásban rejlik.  Felnőttkorban az önfejlesztés az egyik legfontosabb szempont” – magyarázza Herczeg Rudolf, a Focus és a Ruander oktatóközpont vezetője. A szakember tapasztalata szerint a felnőttek elég gyorsan felveszik a ritmust a tanfolyamok kezdetén, dacára annak, hogy vannak köztük, akik tíz-húsz év után ülnek vissza az iskolapadba. Viszont a munkarutinjuk, gyakorlati tudásuk segíti őket a frissen szerzett információk hatékonyan feldolgozásában.

A Focus és a Ruander elemzése rávilágít arra is, hogy a tanulásra fordítható idő meghatározó tényező a felnőtteknél, amikor tanfolyamot választanak. Miután a többség munka mellett képezi magát, olyan kurzusokat keres, amelyek kevesebb elméleti, és több gyakorlati ismeret megszerzését teszik lehetővé. Ezért a felnőttképzésbe bekapcsolódóknak kiemelten fontos, hogy minél rövidebb idő alatt sajátítsák el a tananyagot. A kötelező órákon kívül a szabadidejükben is lelkiismeretesen szánnak rá időt, hogy foglalkozzanak a tanfolyamon hallottakkal és feldolgozzák a kapott segédanyagokat, egyéb jegyzeteket.

Az elemzés kitér arra is, hogy a felnőttek a vizsgát tekintik a legnehezebb kihívásnak a képzések során. Ekként jóformán semmiben sem különböznek a náluk fiatalabbaktól, akik épp érettségiznek, vagy az egyetemen adnak számot a tudásukról. Hozzájuk hasonlóan az idősebbek is ugyanúgy izgulnak, bizonytalankodnak az írásbelik, szóbelik előtt. A tanáraik, ezért sokat foglalkoznak velük, tanácsokkal látják el őket a vizsgákra felkészüléskor, hogy oldják bennük a felesleges szorongást.

„Mi mindig azt szoktuk javasolni a vizsgázóknak, hogy bízzanak a tudásukban, illetve bátran szőjék bele a mondandójukba a témához kapcsolódó saját tapasztalataikat. A bíráló bizottság a szakmai hozzáértést értékeli, nem pedig tananyag szóról szóra visszamondását várja tőlük” – szögezte le a Focus és a Ruander Oktatóközpont vezetője.

Szerinte a felnőttkori tanulás egyre többek számára válik fontossá, miután az emberek rájönnek: az új ismeretek, szakmák révén növelhetik a versenyképességüket a munkaerőpiacon, aminek köszönhetően bővülnek a választási lehetőségeik és csökkenhet a kiszolgáltatottságuk a kedvezőtlen foglalkoztatási változásokkal járó időszakokban is.