Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Az újságíró achívumából: Überszexuálisok és nyuszik - Macsók helyett superdaddyk

Az újságíró achívumából: Überszexuálisok és nyuszik - Macsók helyett superdaddyk
Elek Lenke

Arra, hogy milyenek a mai férfiak, elsősorban a marketing- és reklámguruk kíváncsiak, hiszen így tudják meg pontosan, mit vásárolnának is az erősebb nem tagjai. Csakhogy hol van ma már az erősebb nem?! Amint egy szakmai konferencián kiderült, a férfiak között egyre több a nyuszi, a lassú, vagy aki a mamahotelt részesíti előnyben 30 éves koráig. Az írás az "AKONTROLL" folyóirat IX. évfolyamának 2. számában jelent meg 2009-ben. (A nyitó kép forrása: superdadddy © Volker Meyer-Dabisch)

Régen összefoglaló hangsúllyal emlegettük, „férfiak”, ma már ez a gyűjtőfogalom szinte megszűnt. Ahogy az egyik kiemelkedő érdeklődéssel kísért előadásból kitűnt, számos férfitrend létezik ma már külföldön és itthon is. „A férfiasság ideálja lelki és hatalmi krízisbe kerül” – fogalmazott anno dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem oktatója, a téma avatott szakértője. Elbizonytalanodtak, kapaszkodót keresővé váltak a férfiak – ebben a nőknek is van szerepük - és közülük egyre több a munkanélküli.

Hajdanán a férfiak nem szerettek vásárolni, sokan ma nemhogy kedvelik a shoppingolást, de tökéletesen tisztában vannak a márkákkal, és ez nem csak a sokat piperészkedő, magukra nagyon sokat adó metroszexuálisokra vonatkozik.

(A kép forrása: Die Welt /Caracol)

Egyre több férfi mutatja ki az érzelmeit, nem titkolva, hogy bizonyos problémák megoldása meghaladja az erejét. Mindezt még jobban összekuszálja, hogy míg a nők egy része macsó férfira vágyik – legalábbis titkon vagy éppen a filmvásznon –, addig a valóságban a pelenkázó, gyereket óvodába hordó és érzelmekkel teli párt keres magának, mert alapjában véve tudja, hogy egy ilyen társ sokkal praktikusabb.

De nézzük a típusokat, amelyekre, mint hangsúlyoztuk, elsősorban a média és a reklámügynökségek munkatársai kíváncsiak, érthetően, hiszen így tudják meg, mit is vásárolna ez a több milliós célcsoport szívesen, mely terméküknek hol és hogyan lehet sikere. (Persze, kíváncsi minderre a kedvesük, feleségük, élettársuk is, bár lehet, hogy az elvakító szerelem idején ez még nem világos számukra és nem is érdekes, a házasságban pedig már nem olyan fontos.)

A klasszikus csoportosítás – amely ma már szerteágazó és széttöredezett – a tradicionális, a modern, a pragmatikus és a határozatlan. Ezeken belül léteznek új irányzatok – például az über- vagy metroszexuális –, valamint ezek lassú és gyors változatai.

Az überszexuális férfi valójában a régi férfi frissített változata: szenvedélyes, érzéki, sokat ad a megjelenésére, okos, általában az okok, a szabályok érdeklik, no meg a jó autók, a műszaki kütyük. Tiszteli és szereti a nőket, miközben a pénzt és a hatalmat se veti meg.

Tőle sokban különbözik a retroszexuális, aki elutasítja a nőies megjelenést, kedveli a hagyományokat, de nem szereti a cicomát. A lehető legkevesebbet fordítja a küllemére.

Ellentéte is lehetne a metroszexuális típus, aki nagyon sokat ad a külsejére, legalább annyira ismeri az arckrémek és a bőrradírok márkáit, mint a jó autókét.

A metroszexuális férfi archetípusa egyedülálló, fiatal férfi, aki városban él vagy dolgozik, sokat keres és ő az évtized legígéretesebb fogyasztója. Narcisztikus, márkamániás sőt, árucikk-fetisiszta, ahogyan Nagy Bianka és Papp-Váry Árpád tanulmányában olvasható. Sokan a metroszexuálisokat melegnek tartják, holott ez csak egy téves séma, ugyanúgy előfordulnak körükben hetero, mint bi- vagy homoszexuálisok.

(A kép forrása: www.victoriamilan.de)

Az érzékeny férfi sokban rokon a superdaddy kategóriával: érzelemmel teli emberek, akik nemcsak hívei az egyenjogúságnak, de természetesnek veszik, hogy ugyanúgy el tudják látni a gyereket és helytállnak a konyhában is. Többnyire nem harcos természetűek, sőt, elutasítják az akciófilmeket, kemény küzdősportokat, inkább lágyak, képlékenyek, olykor határozatlannak látszanak, pedig pontosan tudják, hogy mit akarnak.

Ellentétben a nyuszikkal, akik gyöngék, határozatlanok és könnyen beleesnek a lecsúszók, kiszorulók jókora nagyságú csoportjába.

Foci, sör, nők, autók, hifik, telefonok és más műszaki kütyük – ezek voltak hajdan a klasszikus férfiidőtöltések és kedvelt tárgyak. Ez mára sem változott alapvetően, hiszen a férfimagazinok éppen ezekről szólnak, olykor szinte kizárólag. De ma már egyre inkább hozzájuk tartoznak a kozmetikumok, az igényes kultúra, a jó szállodák, kiváló borászatok és a divatos, új sportok is.

A férfiak helyzete tehát jócskán megváltozott, elsősorban a nők erősebbé válásának hatására, társadalomban elfoglalt szerepük, ha nem éri is el a skandináv országokét, javult.

Ahogyan Erdélyi Zsolt (Monoconsulting) fogalmazott: „…Tiszta mázli, hogy nem jöttek az ufók, mert azt hinnék, hogy ez egy nők által irányított bolygó”.