Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Sokba kerül a hordozott számok hívása – javaslat gesztus értékű szolgáltatásra

Sokba kerül a hordozott számok hívása – javaslat gesztus értékű szolgáltatásra
Kulcsár László

Sokakat, elméletileg mindazokat érintő/érdeklő kérdéssel fordult egy olvasónk lapunkhoz azok nevében, akik (elsősorban mobil)telefont használnak. Azóta ugyanis, hogy hazánkban is lehetővé vált a hívószám-hordozás, gyakorta nem az a szolgáltató fogadja a hívásokat, amelyiket a hívó fél a körzetszám alapján feltételez.

Különféle meggondolások és igények alapján sokan elhordozták eredeti (telenoros, t-mobile-os, vodafone-os, tehát 20-as, 30-as, 70-es) hívószámaikat más körzetekbe, ám pusztán a hívószám alapján megállapíthatatlan, hogy melyikbe.

Olvasónk megjegyzi, hogy sokakkal együtt olyan tarifacsomagra fizetett elő a szolgáltatójánál, amellyel ingyen hívhatja a sajátjával azonos körzethez tartozó előfizetőket. Az ilyesmi általában családok, baráti közösségek esetében gyakori. A telefonáló a körzetszám ismeretében gyanútlanul tárcsázza hasonszőrű társait, és csak a telefonszámlájáról derül ki, hogy a hívottak (bár megtartották eredeti hívószámukat) más szolgáltató ügyfelei. Még pontosabban: a telefonszám alapján telenorosnak vélt előfizető szolgáltatója például az UPC, miáltal akár csillagászati összegre is rúghat egy-egy hosszabb hívás.

Olvasónk is ekként járt, és bosszankodik is, mert a látszat csal.

Kérdéssel fordultunk a hazai nagy mobiltelefon-szolgáltatókhoz: mit tehet az előfizető, hogy ne érje anyagi kár az „áthordozott” számok hívása miatt?

A válaszokból kiderült, hogy a hatóság nem kötelezi a szolgáltatókat arra, hogy figyelmeztessék a hívót: hordozott számot tárcsáz, tehát számára feltehetően (az esetek többségében!) nem ingyenes, sőt. A mobilszolgáltatóktól kapott tájékoztatás szerint azt, hogy egy adott telefonszám melyik szolgáltatónál van, a hívó ügyfél telefonon és interneten keresztül tudhatja meg. (Sajnos, egyikük rossz, nem létező linket közölt szerkesztőségünkkel, de néhány nap elteltével megküldte a helyeset: https://www.telenor.hu/ugyintezes/tudakozo)

A másik mód: az 1748-as szám tárcsázása után az IVR (magyarul: automata hangbemondó és önkiszolgáló rendszer ) a rövid üdvözlést követően kéri a telefonszámot az előválasztóval együtt (pl. 201234567, 301234567, 701234567), majd a * gomb megnyomásával megtudható, melyik szolgáltatónál van a szám. Ha valaki 06-tal adja meg a kért számot, vagy * helyett #-et nyom meg, azt is elfogadja a rendszer. Az üdvözlő szöveg végighallgatása nem kötelező, az alatt is megadható a kért szám.

Önkiszolgáló ügyfélszolgálati felületen (USSD-kóddal) is elérhető a lekérdezés ekként:  a *126* körzetszám hétjegyű telefonszám# (pl.: *126*701234567) kódot kell elküldeni a hívásindító gombbal.

Az NMHH (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) is működtet egy web-oldalt: http://szamhordozottsag.nmhh.hu, ahol ugyancsak megtudható, hogy egy adott telefonszám melyik szolgáltatóhoz tartozik.

Mindez elméletileg nagyon szép és jó. Pusztán körülményes, és korántsem gyakorlatias. A telefonálónak ugyanis csak elvétve jut eszébe, hogy rendelkezésére állnak a felsorolt lehetőségek. A telefont az ember elsősorban azért használja, mert sürgős az elintéznivalója. És persze gyanútlan is: eszébe sem jut, hogy egy-egy (számára az előfizetése alapján) ingyenes körzet nem az, mi több, ha hosszúra nyúlik a beszélgetés, akár sok száz vagy ezer forintjába is kerülhet a hívás.

Manapság, amikor elektronikus, digitális módon, számítógéppel gyakorlatilag bármi megoldható, a hordozott számokra figyelmeztetés sem lehet(ne) kivitelezhetetlen. Pusztán egy géphangot kellene beleprogramozni a hívásba, amellyel sokak számára megtakarítható lenne a többletköltség, ha úgy dönt, neki nem éri meg a telefonálás akár sokszoros áron.

Megoldható lenne a figyelmeztetés oly módon is, hogy csak azok részesüljenek benne, akik kérik ezt a – remény szerint ingyenes – szolgáltatást. Abban a tudatban, hogy a hazai mobilszolgáltatók meglehetősen nyereséges vállalkozások, a számhordozásra figyelmeztetés akár rokonszenves gesztus is lehetne részükről.