Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

A mi szecessziónk – remekművek a felújított Ráth-villában 

A mi szecessziónk – remekművek a felújított Ráth-villában  A mi szecessziónk – remekművek a felújított Ráth-villában 
Elek Lenke

A cím tulajdonképpen nem pontos, hiszen itt nem csupán magyar szecessziós remekművek láthatók. De végre – láthatók!  Mivel az Iparművészeti Múzeum zárva van felújítás miatt, a pesti Városligeti fasorban lévő Ráth György-villát rendezték be, hogy helyet adjon egy kivételesen gazdag szecessziós gyűjteménynek, és a rá reflektáló kortárs alkotásoknak. Megtekinthetők itt Ráth György otthonának egyes enteriőrjei is. (Képek: MTI Fotó: Balogh Zoltán)

Ki volt ő? Jogász, műgyűjtő és az Iparművészeti Múzeum első főigazgatója. Mai utódja, Cselovszki Zoltán nyitotta meg ma a kiállítást, megemlékezve az adományozó családokról, a hajdani műgyűjtőkről, és köszönetet mondva a megvalósító gárdának.

Lényegében az Iparművészeti Múzeum egyik gyűjteménye kapott most helyet a Ráth-villában, bár olyan tárgyak is láthatók itt, amelyek az anyamúzeumban valahogy elkerülték a figyelmünket, vagy éppen a raktárban szunnyadtak, megújulásra várva.  A villa – igaz, viszonylag szűkös helyen, de – elegáns környezetben vonultat fel műtárgyakat, amelyek az elmúlt 100 év alatt semmit sem veszítettek szépségükből.

Új megközelítéssel, „a 21. századi ember szemszögéből mutatják be a kurátorok a szecessziót, érzékeltetve a mi viszonyulásunkat az utolsó egyetemes stílushoz” – fogalmaznak a szakemberek.

A világ leghíresebb, szecessziós stílusban alkotó művészeinek 600 remekművére bizonyára nagyon sokan lesznek kíváncsiak a következő hetekben, hónapokban. A természetesség és otthonosság jegyében, enteriőrökben mutatják be a szecesszió három meghatározó (brit, osztrák, francia) irányát, természetesen a magyaron kívül. Zsolnay-kerámiákat, Gallé- és Tiffany-üvegeket, Lalique-ékszereket csodálhatunk meg. Felvillantják a keleti művészet hatását, a nagyközönség körében kevéssé ismert Bugatti exkluzív bútorait. Izgalmas látni a századforduló magyar művészetében az erdélyi gyökereket és a magyar nemzeti múlt inspiráló szerepét is.

Az egykori tulajdonos, Ráth György (1828–1905), az Iparművészeti Múzeum első főigazgatója otthonának megtekintése igazi csemege. Első alkalommal látható gyűjteményéből egy szecessziós ízlésű nagy, pálmatartó díszedény, a Minton cég gyártmánya. Több tárgy restaurálására most került sor, eddig – állapotuk miatt – nem szerepeltek kiállításon.

Ráth szellemiségének megfelelően a villában ezúttal is a régmúlt és a jelen alkotásai együtt mutatkoznak, hiszen két kortárs üvegművész szecesszió-ihlette művei szintén helyet kapnak a térben. Tervek szerint a további időszaki kiállítások egyaránt bemutatnak majd történeti és kortárs műalkotásokat.

Annyit azért hadd jegyezzen meg kritikaként a cikkíró, hogy a 300 millió forintos rendbehozatali költségből jó lett volna, ha telik a kert rendbe tételére is, amely jelenlegi állapotában méltatlan a villához, és általában a turisták körében is bizonyára hamar népszerűvé váló kezdeményezéshez.

Arra pedig számítsanak a látogatók, hogy egyszerre csak kis csoportokat engednek be, mivel egy nem múzeumnak épült családi villáról van szó, és a műremekek miatt erős a biztonsági ellenőrzés.