Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Terjed Orbán média-modellje Európában

Terjed Orbán média-modellje Európában Terjed Orbán média-modellje Európában

Alapos, csaknem 10 perces összeállítást sugárzott az arab, mi több, az egész világ meghatározó média-konglomerátumává vált Al Jazeera az Orbán befolyása alá került magyar médiavilágról. A témával foglalkozás közvetlen okát a mindkét politikai oldal által olvasott Index portál tulajdonosváltás szolgáltatta. Az elemzők és újságírók kommentárjaival, helyszíni riportokkal tarkított, sokoldalú beszámoló a Fidesz lavinaszerű, harmadik győzelmére és a médiatulajdonosok pénzügyi hátterére vezeti vissza az okokat. Az Index mellett szóba kerül a Népszabadság épp úgy, mint a Magyar Nemzet, a Lánchíd Rádió, illetve az Origo színe váltása; ez utóbbi az Indexnek volt a versenytársa a piac diktálta időkben.

A tévériport külön foglalkozik Schatz Péter befektetéseivel, miután a Riposzt egy általa is tulajdonolt szerb médiatermék átvételével, importjával jött létre, s most már ott tartunk, hogy az Orbán-féle médiamodellt exportáljuk Európában. Igaz, egyelőre még csak két országot, Szlovéniát és Macedóniát említi a beszámoló, de nyilvánvalóan nem áll meg itt a folyamat, ha egyre nagyobb teret nyer a populizmus a kontinensen. A következetés: ezek az európai média-befektetések egybeesnek Orbánnak azon törekvéseivel, amelyek egy anti-integrációs és migráció-ellenes szövetség kiszélesítése által befolyással lehetnek a jövő tavaszi uniós választásokra. 

A letelepedési kötvények egyik szervezőjéről, Shabtai Michaeliről ír a The Times of Israel. Az „arany kötvényekként” aposztrofált program központi figurájaként számon tartott grúz–izraeli kettős állampolgárságú férfi Magyarországon él. A cikk meglehetősen bonyolult kérdésre keresi a választ. Abból indul ki, hogy Shabtai Michaeli oroszoknak is adott el ilyen kötvényeket. Márpedig ezen kötvényeken és egyéb oligarcha-kapcsolatok révén Oroszország közvetve gyakorol befolyást uniós országokon keresztül a NATO-ra is. Izraelben tehát felvetődött: vajon az ilyen és ehhez hasonló ügyleteken keresztül miként sodródott Izrael is az oroszok befolyása alá, ami most különösen aggasztja a Nyugatot. Az oligarchákat a cikk gyakorlatilag egy lapon említi a szervezett bűnözéssel, aminek nyomai egyre nyilvánvalóbbak a schengeni övezetben.

A cikk magyar forrásokra is építve megemlíti Habony Árpádot és Rogán Antalt: mindkettő szoros kapcsolatban áll az izraeli–grúz férfival. Előbbiek nevéhez köthető a letelepedési kötvényeken kívül például a Soros-kampány is. Márpedig Izraelben is hasonló gyűlöletkampányt szerveztek a New Israel Fund, az Új Izrael Alapítvány ellen. Az ügyelteket lebonyolító off-shore cégek között pedig ott találjuk a VolDan-t, amelyben szintén összefonódnak a Shabtai–Habony-szálak. Emellett a Princess Bakery&Bistro érdekeltségi körében is benne van Habony izraeli–grúz üzlettársával együtt. Az izraeli média a többi között azért is figyelt fel a letelepedési kötvényekre, mert az orosz külföldi hírszerzési igazgató fia is kapott letelepedési engedélyt. S eközben Orbán és Netanjahu barátságán túlmenően Izraelben is elfogadtak a magyarhoz hasonló programot: 10 évi adókedvezményt kap az az Izraelben letelepedni szándékozó, aki felfedi külföldről szerzett jövedelmét is. E program az oka az izraeli ingatlanárak hihetetlen növekedésének az utóbbi évtizedben.

Nagy számban dolgoznak pakisztániak Magyarországon és a magyar kormány igazán gondos vendéglátójuk – tájékoztat a  Pakistan Observer az Iszlámábádban, az októberi forradalom emlékére rendezett fogadásról, ahol Pakisztán vízügyi minisztere dicsérte a magyar vezetést. Kiemelte a többi között azt is, hogy az olajiparban a legszorosabb és legsikeresebb az együttműködés. Szabó István magyar nagykövet beszédében hangsúlyozta: egymástól távoli két országról van szó, azonban a múlt 50 évben, amióta diplomáciai kapcsolatban áll Magyarország és Pakisztán, egyre több a közös vonás köztük. A részletekről azonban nem számolt be a tudósítás. Az eseményt a MOL Group és a Budapesti Vízművek szponzorálta; mindkét cégnek meg is köszönte a magyar nagykövet, s méltatta, hogy a 2015 óta tartó együttműködés eredményeképpen ma Pakisztán olajának – miután a MOL hatalmas olajmezőket tárt fel a térségben – a felét a MOL termeli ki.

Az osztrák közszolgálati tv, az ORF és más nemzetközi médiumok is foglalkoznak Lázár János a dohányzást visszaszorítani szándékozó legutóbbi ötletével, méghozzá blikkfangos címekkel interpretálva: Magyarország lehet a világon az első dohánymentes ország, hisz’ a volt kancelláriaminiszter be akarja tiltani a 2020 után születetteknek a dohányvásárlást. Ausztriában viszont épp ellenkező a tendencia, ami persze alaposan megosztja a közvéleményt.