Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Nincsenek teljes biztonságban a személyes adataink

Nincsenek teljes biztonságban a személyes adataink Nincsenek teljes biztonságban a személyes adataink Nincsenek teljes biztonságban a személyes adataink Nincsenek teljes biztonságban a személyes adataink Nincsenek teljes biztonságban a személyes adataink
(Tudósítónktól)

A hazai internetezők kétharmada aggódik a róla tárolt információk biztonsága miatt, az adatvédelmi tájékoztatókat mégis csak a megkérdezettek mintegy ötöde olvassa el – hívták fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hivatal (NAIH) elnökhelyettesei és az EY (Ernst & Young) tanácsadói a cég versenyjogi és adatvédelmi konferenciáján. A szakértők egyetértettek abban, hogy a GDPR / általános adatvédelmi rendelet előrelépés a tudatos fogyasztók megfelelő tájékoztatásában, de további lépésekre van szükség, hogy a személyes adatok felhasználásáról tudatosan rendelkezhessünk.

Az emberek csupán negyede érzi úgy, hogy teljes irányítással rendelkezik az online megadott adatai felett, kétharmada pedig nem is bízik azokban a cégekben, amelyek személyes információkat gyűjtenek a netes tevékenységéről. Dr. Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese szerint az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) önmagában még nem hoz látványos változást. A hatóságok és a cégek összefogására van szükség ahhoz, hogy helyreállítsák a bizalmat a digitális gazdaságban.

A versenyhivatali tisztségviselő szerint ehhez fontos lépés, hogy az internetezők felismerjék, a cégek pedig elismerjék: az információnak mérhető ára van. Ezért nem elég megfelelően tájékoztatni az embereket az információ felhasználásáról, kezükbe kell adni a döntést, hogy mikor, kinek és mennyiért adják át adataikat.

„A Facebook 68 kedvelés alapján meg tudja állapítani egy használó politikai hovatartozását. Erre a regisztrációt megelőzően, egy részletes tájékoztató átolvasását követően sem lehetnek felkészülve az internetezők” – ezt már dr. Szabó Endre Győző, a NAIH / Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökhelyettese mondta. Szerinte a GDPR épp ezen a területen hozhat látványos változást, hiszen a rendelet legnagyobb előnye: megköveteli a cégektől, hogy érthetően és áttekinthetően bemutassák, hogyan kezelik a használókról begyűjtött információkat.

Dr. Füredi Orsolya, az EY (a világ vezető könyvvizsgáló, adó-, tranzakciós és üzleti tanácsadást nyújtó egyik vállalata) versenyjogi szakértője szerint a hatóságok első számú célja, hogy partnerséget alakítsanak ki a cégekkel és védjék a fogyasztókat. Azok a szervezetek tehát, amelyek figyelnek a vásárlóikra, megfelelően tájékoztatják őket a szolgáltatás fontos körülményeiről, az adatkezelés feltételeiről és a fogyasztóvédelmi megfelelőség végett hatékony megfelelőségi rendszert üzemeltetnek, elkerülhetik az akár több tíz- vagy százmillió forintos bírságokat, vagy érdemi, 10 százalékos bírságcsökkentést kaphatnak az eljárásban.

A GDPR egyértelműen a hatékony adatvédelmi és fogyasztóvédelmi compliance rendszerek üzemeltetésére ösztönzi a vállalkozásokat, amelynek középpontjában az érintettek jogai szavatolásának kell állnia. Az érintettek megfelelő tájékoztatása az adatkezelésről ugyanis nem csupán adatvédelmi, hanem fogyasztóvédelmi és versenyjogi kérdés is, olyan lényeges információ, ami az ügyleti döntést megalapozhatja.

A digitális szolgáltatásoknál kiemelten fontos az értesítés a szolgáltatás valamennyi lényeges körülményéről, alapbeállításairól, a lehetséges költségekről. Erre adott példát az Apple Wi-Fi-asszisztens szolgáltatásának hiányos tájékoztatása miatt kiszabott 100 millió forintos bírság is.