Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma szerda van, 2019. március 20. Az év 79. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737535. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Fekete péntek: 840 ezer vásárló, 40 ezer millió forintos online költés

Fekete péntek: 840 ezer vásárló, 40 ezer millió forintos online költés
(Tudósítónktól)

Az Egyesült Államokban hagyományosan egynapos „black Friday”, azaz „fekete péntek, a karácsonyi bevásárlási idény kezdetének a napja itthon egyre inkább átalakul a kereskedők és fogyasztók igényeinek, várakozásainak megfelelően. Az idei – immár ötödik – fekete péntek mostanra az online és hagyományos kereskedelem minden fontos szereplőjét valamilyen formában megmozgató, a vásárlók számára valódi „kincsvadászattal” felérő eseménnyé változott, amikor felértékelődik a többcsatornás értékesítés szerepe is. Az idei akciókon várhatóan 800–840 ezer vásárló fog online is rendelni, az internetes költések összértéke pedig meghaladhatja a 40 ezer millió forintot – derül ki az Euronics műszaki áruházláncnak a GKI Digital közreműködésével készített piaci jelentéséből.

Az egy személyre számított, átlagosan 45-50 ezer forintos várható költés mellett – az idén csak az online rendelések mintegy 40 ezer millió forintos forgalmat eredményezhetnek az egynaposnál sokkal hosszabb feketepéntek-időszak alatt. Ez az egész évre várható online kiskereskedelmi forgalom csaknem kilenc százalékára rúg majd. Az Euronics számára készült reprezentatív kutatásból kiderült: 10-ből 4 online vásárló várhatóan legalább két alkalommal elcsábul majd egy-egy ajánlat kapcsán, így összességében hozzávetőleg 1,1–1,2 millió internetes vásárlással lehet számolni a készletkisöprés – értsd: leértékelések – idején.

Tavaly a kereskedők többé-kevésbé összezártak és egyszerre akcióztak; az idén a vásárlók akár egy-két hétig is válogathatnak a folyamatosan frissülő akciós kínálatból és az üzletekbe, plázákba látogatva is keresgélhetnek a kijelölt ajánlatok között.

Az idei fekete pénteki akciókhoz már a kereskedelem szinte minden ágazata csatlakozott, így a november 12–25. közötti két hétben minden napra jut egy-egy akciós nap.

Mostani értelmezésben a magyar vásárlók szemszögéből a fekete péntek – az eredeti amerikai kezdeményezést szabadon értelmezve – akár 1–2 hétig tartó akciós időszakot is lefedhet. A kereskedők számára sem feltétlenül csupán évi egy péntek. Sokkal inkább akcióhullám, amikor értékes termékek különösen széles választékát kínálják.

Ez igaz a mobiltelefonokra és a háztartási gépekre is, annak ellenére, hogy ezeket a termékeket az interneten könnyű műszaki tartalmuk alapján összehasonlítani. Előnyben vannak a hagyományos üzlethálózattal rendelkező webáruházak akkor is, ha az online rendelt termékek üzletben történő átvételéről van szó. a GKI Digital szerint 10-ből 6 esetben – ha elérhető távolságban van egy-egy szaküzlet vagy bolt – az online vásárlók inkább a személyes átvételt választják a kiszállítási díj megfizetése helyett.