Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. március 24. Az év 83. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737539. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Télen, hidegben véd az erős immunrendszer

Télen, hidegben véd az erős immunrendszer Télen, hidegben véd az erős immunrendszer
(Tudósítónktól)

Az influenza, a vírusfertőzés elkerülésére – vagy legalább is az évszakhoz köthető kockázatok csökkentésére – sokféle megoldást javasolnak a szakemberek. Akár fontossági sorrendnek is tekinthető: higiénia, vitaminokban gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozás, kellő mennyiségű folyadékfogyasztás, mozgás, pihenés.

Nem lehet elégszer leírni/hangoztatni (a Semmelweis-emlékévben meg főleg nem), hogy mennyire fontos az általános higiéné. Alapvető a gyakori kézmosás, különösen vécéhasználat után (sok szakember joggal hangoztatja: előtte is!). Amúgy a kéz-higiéné elengedhetetlen sok egyéb helyzetben is, például mielőtt kisbabát veszünk kézbe, ha valaki sebét kezeljük, vagy a mindennapokban, evés előtt, hazaérkezés után, miután beteggel találkoztunk és megérintettük az általa is használt tárgyakat. Azonban ne csak a kezünket, a szennyeződéssel érintkező ételalapanyagokat is alaposan mossuk meg – főzés előtt!

Ami a táplálkozást illeti: kellő mennyiségben és arányban legyenek jelen étrendünkben a fehérjék, a szénhidrát, a zsír, valamint a vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok és nyomelemek. Kerüljük a tartósítóval, mesterséges anyagokkal dúsított élelmiszereket, és lehetőleg kevés fehér cukorral/fehér liszttel készült ételt fogyasszunk. A vitaminok, ásványi anyagok legfőbb forrásai a zöldségek, gyümölcsök, még ha télen kisebb is a választék, mint nyáron és ősszel.

Hatékonyan támogatja immunrendszerünket a fokhagyma, vagy a fokhagyma-gyömbér-méz keveréke, mivel vírus-, baktérium- és gombaölő hatású. Akárcsak a grapefruit, a magjából készült cseppek, a magas C-vitamin- és fehérjetartalom miatt. A homoktövisben tízszer annyi a C-vitamin, mint a narancsban, emellett A-, E-, F-, B1-, B2-, P-vitamin, karotin, flavonoidok, cink, magnézium, kalcium is található benne. Szervezetünkben télen – a napfény hiányában – kisebb mennyiségben képződik D-vitamin. Pótlására célszerű a megszokottnál több tojást, olajos halat enni.

Kevéssé ismert, viszont fontos: a hideg hónapokban is gyakran kell inni. Télen ritkábban szomjazunk meg, ezért sokan elfelejtik, hogy a szervezet optimális működéséhez a hideg évszakban is kellő mennyiségű folyadékra van szükség: a napi 2-3 liter víz egy részét gyógyteák helyettesíthetik..

Az immunrendszer erősítésében a rendszeres mozgásnak is van szerepe. Már a heti 2–3 alkalom jó hatású, nem kell „túlhajtani” magunkat. Nem csupán a téli sportokat űzők tartózkodnak a szabadban télen, mindenkinek javasolt a friss levegőn a séta hidegben is, feltéve, ha nincs légszennyezés! Aki folyamatosan edzésben tartja magát, ellenállóvá válik. Vitamindús táplálkozással az ember immunrendszere optimálisan működik, így egyáltalán nem vagy csak kevesebbszer betegszik meg. Ne feledjük: ha valaki túlterheli magát az edzések alatt, ha nem pihen s két edzés között nem regenerálódik, elveszti a megszerzett előnyét – emeli ki a mozgás-pihenés megfelelő harmóniájának fontosságát Czanik Balázs fitness-edző, a Capoeira Aerobik megalkotója.

A pihenésre, regenerálódásra, sőt az alvásra szánt idő hálája az egészség. Az alvásnak nemcsak a tartama, hanem a minősége is fontos! A jó alvás feltételeinek megteremtéséhez hozzátartozik a jól megválasztott matrac (stabilitást biztosít a gerincnek), a sötét hálószoba, ha nincs túl meleg, és lefekvés előtt szellőztetünk.