Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma csütörtök van, 2019. március 21. Az év 80. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737536. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

A MÚOSZ fellép az állampolgárok információs szabadságának védelméért – az Európai Újságírók Szövetségének állásfoglalása

A MÚOSZ fellép az állampolgárok információs szabadságának védelméért – az Európai Újságírók Szövetségének állásfoglalása
MÚOSZ

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) a média- és a versenyhatóságtól azt várja, hogy törvényben rögzített feladatának eleget téve, akadályozza meg a vonatkozó törvények betűjével és szellemével is ellentétes, az állampolgárok információs szabadságát megkérdőjelező médiakoncentráció kialakulását. A ma közzétett nyílt levélben haladéktalan fellépésre és a közvélemény tájékoztatására szólította fel az elnökség a két állami intézményt.

Tisztelt Médiahatóság, tisztelt Versenyhivatal!

Az MTI mai híre szerint tíz kiadóvállalat csatlakozott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz. A vállaltan kormányközeli új tulajdonoshoz kerül az Echo Penisola Kft., a Part FM médiaszolgáltatója; a Gong Rádió Kft., a Gong FM médiaszolgáltatója (81,7 százalékos részesedés); a HírTV Zrt., a HírTV médiaszolgáltatója; a Hold Reklám Kft., a Retro Rádió médiaszolgáltatója; a Hung-Ister Zrt. film-, videó-, televízióműsor-gyártó; a K4A Lapkiadó Kft., a Figyelő hetilap kiadója; a Mandiner Press Kft., a mandiner.hu hírportál kiadója; a Modern Media Group Zrt., a Lokál, a Lokál extra lapok, a lokal.hu és a 888.hu kiadója; a Napfénymédia és Marketing Kft., a Déli Szó és a szegedma.hu internetes hírportál kiadója; valamint a Ripost Média Kft., a Ripost napilap, a Hello! magazin, valamint a ripost.hu és a faktor.hu internetes hírportálok kiadója.

Az alapítványhoz újabb „felajánlások” is érkeztek: az OPUS PRESS Zrt., ECHO HUNGARIA TV Zrt. és a Magyar Idők Kft., továbbá a New Wave Media Group Kft. és a Magyar Idők Kft. tulajdonosai felajánlották az érintett médiaszolgáltatókat és tulajdonukban lévő médiumokat az alapítvány számára. Ezzel egy olyan példátlan koncentráció jött létre a médiapiacon, amely a hozzáférhető üzleti információk alapján kizárólag az állami hirdetéseknek köszönhetően működőképes – így közvetlen függelmi viszonyban áll a kormánnyal –, a vezetői a kormányfő bizalmi emberei, maguk a kiadványok pedig nyíltan a kormányoldal kommunikációs üzeneteinek célba juttatását végzik. Az említett konglomerátum a sajtó több területén – így az országos kereskedelmi rádiózásban és a megyei napilapok között is – hegemón helyzetben van.

A Médiahatóság és a Versenyhivatal törvényben rögzített feladata a pártatlan és sokszínű tájékoztatás elősegítése, a hír- és véleménymonopóliumok kialakulásának megakadályozása, a piaci erőfölény elleni fellépés. Szeretnénk emlékeztetni rá, hogy korábban a két hatóság öt éven keresztül vizsgálta az Axel Springer és a Ringier – lényegesen kisebb hatósugarú – fúzióját, és azt végül csak a portfóliók egy jelentős részének leválasztása, a cégek szétszabdalása árán engedélyezte. Ugyancsak hosszas vizsgálat után a két hatóság meggátolta, hogy az RTL Klub tulajdonosa 30 százaléknyi részesedést szerezzen a 24.hu-t kiadó Central Digitális Média Kft.-ben, ami szintén nem eredményezett volna a mostanihoz hasonló koncentrációt. Szeretnénk jelezni továbbá, hogy a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány égisze alatt kialakuló médiacsoport önmagában a rádiók területén is túllép a médiatörvényben rögzített felső határon.

A magyar médiafogyasztók számára régóta érzékelhető, több szakmai-tudományos kutatás által megerősített tapasztalat, hogy a fenti médiumok közéleti híreit eddig is központi elvárások alapján, azonos elveket követve szerkesztették. Most ezt a súlyosan törvénysértő helyzetet kívánják a felek formalizálni. Kérjük, hogy a Médiahatóság és a Versenyhivatal a fent említett fúziós szándék kapcsán haladéktalanul végezze el a szükséges vizsgálatokat, és a legrövidebb időn belül tájékoztassa a közvéleményt arról, hogyan kívánnak eleget tenni alkotmányos feladatuknak a szabad tájékozódás jogának biztosítása, a hírpiaci verseny fenntartása érdekében. Kérjük továbbá, hogy törvényes jogosítványaikkal élve akadályozzák meg a vonatkozó törvények betűjével és szellemével is ellentétes, az állampolgárok információs szabadságát megkérdőjelező médiakoncentráció kialakulását.

Példátlan médiabirodalom állt össze Liszkay Gábor vezetésével (444)

Mészáros elajándékozza a teljes médiabirodalmát a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (hvg.hu)

 

Felállt a fideszes médiagólem

(Népszava, 2018. november 29., 06:01) Példátlan koncentráció jön létre a hazai tájékoztatásban azzal, hogy a kormánypárti sajtótermékeket üzemeltető cégek zömét egy alapítványnak ajándékozták a tulajdonosok.

Példátlan helyzet, jelzők sem nagyon vannak arra, ami most történt – így minősítette lapunknak Urbán Ágnes, hogy több száz, kormánypártokhoz köthető médiumot olvasztottak egybe, ráadásul teljesen ingyen a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványban. Az átalakulásról két közleményben számoltak be az érintett cégek. Az első tájékoztatás szerint a Mészáros Lőrinchez köthető Mediaworks megvásárolta a Magyar Idők és a Karc FM kiadóját, a három megyei lapot kiadó Inform Médiát, a szintén megyei lapokat, valamint a Borsot tulajdonló Lapcom kiadót, továbbá – lapunk tulajdonosától – a Szabad Földet is megjelentető Mezőgazda Lap- és Könyvkiadót. Az ügyletnek azonban ezzel még nem volt vége, a Mediaworks és az Echo TV Zrt. ugyanis ezt követően beolvadt a Talentis Group-ba. Ezután pedig a tulajdonos, Mészáros Lőrinc az egész Talentis Group-ot odaajándékozta a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak. Az erről szóló közlemény szerint „az adományozó célja az volt, hogy hosszú távon biztosítsa a nemzeti értékek és hagyományok megőrzését, tovább erősítse a konzervatív értékszemléleten alapuló írott és elektronikus sajtó véleményformáló szerepét, valamint felajánlásával támogassa a helyi közösségek minél szélesebb körű tájékoztatását”. Ez a becslések szerint több tízmilliárd forintra tehető tranzakció azonban még mindig csak a kezdet volt, az alapítvány ugyanis nem sokkal később azt közölte, hogy újabb „felajánlásokat” fogadott be.


Az alapítványhoz került a Hír Tv, a Retro Rádió, a Hung-Ister Zrt., a Schmidt Mária-féle Figyelőt megjelentető K4A Lapkiadó is. Ehhez a csomaghoz "csapták" a Mandiner.hu, a Habony Árpád-féle Lokál és a 888.hu kiadóját, a Mészáros Lőrinchez kapcsolható Opus Press összes termékét, a Matolcsy György fiához nemrég átkerült Origo kiadóját, valamint az Ómolnár Miklóshoz köthető Ripostot és faktor.hu-t is. A 444.hu cikke szerint az átalakítás arra vezethető vissza, hogy Orbán Viktor kormányfő túl drágának találta a külön részekből álló kormánypárti médiabirodalom fenntartását. Az összevonás után a költségek csökkenésén kívül azt várják, hogy egyszerűbb lesz az irányítás is.

Mindez azt jelenti, hogy egy idén nyáron bejegyzett alapítványhoz került több száz médium, így például a teljes vidéki lappiac, az egyik legolvasottabb hírportál, a második legnagyobb bulvárlap, valamint a kisebbek mellett egy országos rádió is. Az átalakulásból a fideszes médiumok közül csak az Andy Vajnához köthető Tv2 és a Rádió 1 maradt ki, ám várhatóan előbb-utóbb ezekre is sor kerül.  A gigantikus méretűre duzzadt Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványt egyébként egy balatonföldvári ingatlanba jegyeztetették be, elnöke pedig a volt MDF-es és fideszes képviselő Varga István ügyvéd. A szervezet irányítására azonban nem őt, hanem a kormánypárti Liszkay Gábort, a Mediaworks vezérigazgatóját kérték fel. A kuratóriumban tag még Bajkai István fideszes országgyűlési képviselő, valamint Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója. Az érintett cégek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárását is kezdeményezték. Urbán Ágnes szerint a vállalatok adományozása cég- és versenyjogilag is nehezen értelmezhető. - Egy nonprofit alapítványnak ajánlottak fel sok milliárdos cégvagyont. Eddig ilyen nem létezett, a helyzet pedig európai viszonylatban is szokatlan – hangsúlyozta a Mérték Médiaelemző Műhely szakértője. – Olyan példátlan koncentráció jött létre a médiapiacon, amely a hozzáférhető üzleti információk alapján kizárólag az állami hirdetéseknek köszönhetően működőképes – így közvetlen függelmi viszonyban áll a kormánnyal – közölte a Magyar Újságírók Országos Szövetsége. (A szervezet vezetője Hargitai Miklós, lapunk munkatársa.) Emlékeztettek: korábban a két hatóság, a GVH és a médiahatóság öt éven keresztül vizsgálta az Axel Springer és a Ringier – lényegesen kisebb "hatósugarú" – fúzióját, és azt végül csak a cégek szétszabdalása árán engedélyezte. Ugyancsak hosszas vizsgálat után a két hatóság meggátolta, hogy az RTL Klub tulajdonosa 30 százaléknyi részesedést szerezzen a 24.hu-t kiadó Central Digitális Média Kft.-ben, ami szintén nem eredményezett volna a mostanihoz hasonló koncentrációt - tették hozzá.

Eladták a Szabad Földet

A politikai napilappiacra fókuszál és megválik a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadótól a Horizont Handels und Industrie AG, amely két kiadót is tulajdonol. A másik kiadó, a XXI. század Média Kft. jelenteti meg lapunkat, a piacvezető Népszavát. A Mezőgazda Kiadó portfóliójába tartozik többek között egy mezőgazdasági szakkönyvkiadó, a Diéta és Fitnesz című életmód magazin, a Vidék Íze gasztronómiai havilap és a vidék családi hetilapjaként ismert Szabad Föld. A széles skálájú portfóliót a Mediaworks vásárolta meg. - A Mezőgazda egy vegyes profilú kiadó, a jövőben azonban kizárólag a politikai lappiacra szeretnénk összpontosítani és pozíciónkat ott tovább erősíteni – mondta Puch László, a Horizont Handels und Industrie AG meghatározó tulajdonosa a döntés hátteréről.

 

A Gazdasági Versenyhivatal előtt a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány bejelentése az Opus Press, az Echo TV, a New Wave Media Group és a Magyar Idők Kiadó feletti irányítás megszerzéséről

(GVH, 2018. 11. 19., 08:38) A tranzakcióról szóló bejelentés 2018. november 28-án érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH). A tranzakció eredményeként a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány közvetlen egyedüli irányítást szerez az Opus Press Zrt., az Echo Hungária TV Televíziózási, Kommunikációs és Szolgáltató Zrt., a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Kft. és a Magyar Idők Kiadó Kft. felett.

A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) rendelkezései értelmében a hatóság a bejelentés beérkezését követően 8 napon belül dönt arról, hogy indokolt-e a bejelentés alapján eljárást indítani. Vizsgálat elrendelésére okot adó körülmény hiányában a GVH hatósági bizonyítványt ad ki a bejelentőnek arról, hogy nem indít versenyfelügyeleti eljárást.

Amennyiben a GVH az összefonódás vizsgálatát rendeli el, az ügyintézési határidő 30 nap vagy 4 hónap lehet attól függően, hogy milyen okból került sor az összefonódás vizsgálatának elrendelésére. A versenyfelügyeleti eljárásokra irányadó jogszabályok értelmében bizonyos eljárási cselekmények időtartama nem számít bele az ügyintézési határidőbe.

A bejelentés vizsgálata folyamatban van. A bejelentésről szóló tájékoztatás itt tekinthető meg.

Az ügy hivatali száma: B/961/2018.

Hungary: new pro-government media conglomerate threatens pluralism

(29-11-2018) The European and International Federations of Journalists (EFJ-IFJ) join their affiliates in Hungary, HPU and MUOSZ, in calling on Hungarian authorities to obstruct the formation of a huge media conglomerate that questions media pluralism.

The owners of a majority of Hungary’s pro-government media outlets said Wednesday they are donating their companies to a foundation, the „Central European Press and Media Foundation”. This new right-wing media conglomerate will include cable news channels, online news portals, tabloid and sports newspapers and all of Hungary’s county newspapers, several radio stations and numerous magazines.

Among the media companies to be under its control are Echo Penisola Ltd. (Part FM radio station), Gong Radio Ltd. (Gong FM radio station), Hír TV (Hír TV station), Hold Reklam Ltd. (Retro radio station), Hung-Ister Jsc. (audiovisual producer), K4A Publishing House Ltd. (Figyelo weekly magazine), Mandiner Press Ltd. (mandiner.hu), Modern Media Group Jsc. (Lokal daily, Lokal Extra paper, lokal.hu and 888.hu), Napfenymedia (Deli Szo naewspaper and szegedma.hu), Ripost Media Ltd. (Ripost daily, Hello! weekly, ripost.hu, faktor.hu).

Some other media companies announced that they are ready to assign their ownership rights to the Foundation: Opus Press Ltd. (Opus closed down Nepszabadsag daily and owns all the county newspapers through Mediaworks Co., the Nemzeti Sport leading sport daily, the Bors tabloid daily, Vilaggazdasag economic daily, and weeklies), Echo Hungaria TV Jsc. (Echo TV), Magyar Idok Ltd (Magyar Idok daily), New Wawe Media Group (origo.hu, life.hu, travelo.hu, etc.).

According to media reports, most of the publications donated to the Foundation were acquired or founded by allies of Prime Minister Viktor Orban in the past few years. Some of them turned from relatively independent outlets into supporters of the government, with copious state and government advertising.

The Foundation’s media operations will be led by Gabor Liszkay, a newspaper publisher known for his loyalty to Viktor Orban.

On 28 November, the National Federation of Hungarian Journalists (MUOSZ) sent a letter to the Media Authority and the Competition Office in Hungary, in order to denounce the hegemonic position of the new conglomerate, in many areas of the press, including national commercial radio and county newspapers.

According to the EU Media Pluralism Monitor, issued a few days ago (before the announcement of the new conglomerate), “the Hungarian media environment poses high risks to media pluralism. While there are formal legal mechanisms in place protecting freedom of expression, media pluralism is declining due to government influence over the market. This has been primarily achieved through legal/regulatory changes and market pressure, as well as through direct and indirect government interference with media outlets and journalists. The private media sector is increasingly dominated by oligarchs with close government ties. In the past year, the right-wing media in Hungary has been reconfigured and expanded with new owners and outlets that actively promote the government line. The public service media was restructured following the passage of the media laws in 2010 and is heavily biased toward the government.28 In its current state, the public service media in Hungary dramatically reduces media pluralism and the diversity of news available to the public.”

EFJ and IFJ remind that EU Member States have the positive obligation to ensure media pluralism and an environment in which citizens can participate in public debate and express ideas and opinions without fear. EFJ and IFJ call on the European Commission, as guardian of the treaties, to treat attempts by Hungarian government to harm media freedom and pluralism as a serious and systemic abuse of power. (Picture credit:  Attila Kisbenedek / AFP)

Ungarn: EU-Kommission gefragt

Der Deutsche Journalisten-Verband fordert die EU-Kommission auf, die Versuche der ungarischen Regierung, die Freiheit der Medien und den Pluralismus einzuschränken, als schwerwiegenden und systematischen Machtmissbrauch zu behandeln.

Anlass ist die Gründung der Zentraleuropäischen Presse- und Medienstiftung in Ungarn, die künftig weite Teile der Presse und des Rundfunks beherrscht. Regierungsnahe Verleger und Medienunternehmer überführen ihre Anteile an die Stiftung. So entsteht ein weit rechts stehender Medien- und Meinungskoloss.

„Die EU-Mitgliedstaaten sind dazu verpflichtet, den Medienpluralismus und ein Umfeld zu gewährleisten, in dem die Bürger an der öffentlichen Debatte teilnehmen und Ideen und Meinungen ohne Angst äußern können“, erklärt DJV-Bundesvorsitzender Frank Überall. „Die Regierung Orbán verstößt nicht zum ersten Mal gegen die Pressefreiheit. Das muss die EU-Kommission auf den Plan rufen.“

(Forrás: https://www.djv.de/startseite/profil/der-djv/pressebereich-download/pressemitteilungen/detail/article/eu-kommission-gefragt.html)