Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. május 24. Az év 144. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737600. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Nem kötelező, de visszaveszik a boltok a nem kívánt termékeket

Nem kötelező, de visszaveszik a boltok a nem kívánt termékeket Nem kötelező, de visszaveszik a boltok a nem kívánt termékeket Nem kötelező, de visszaveszik a boltok a nem kívánt termékeket
(Munkatársunktól)

Karácsony előtt különösen célszerű tájékozódni arról, hogy az ajándékba vett terméket milyen feltételekkel vihetik vissza a vásárlók az üzletbe. Noha a kereskedőket erre semmilyen jogszabály sem kötelezi, a gyakorlatban igen eltérő feltételekkel ugyan, de minden megvizsgált üzletlánc lehetőséget kínál a hibátlan termékek visszavételére – derül ki a CP Contact 51 hazai üzletlánc körében elvégzett kutatásából.

A vizsgált üzletláncok a hibátlan, de nem kívánt termékek cseréjére vagy levásárlására igen eltérő határidőt szabnak meg. A leggyakoribb a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden változat előfordul. A leghosszabb határidőket a Möbelix (90 nap), a Régió (183 nap), az IKEA (365 nap), a Deichmann és a J. Press (730-730 nap) kínálja, a JYSK pedig bizonyos feltételekkel korlátlan ideig nyitva hagyja ezt a lehetőséget.

A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel azok birtokában a cserére vagy levásárlásra kétszer–tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat. Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket meghosszabbítják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik.

Ha a csere vagy levásárlás lehetősége nem felel meg a vevőnek, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetőségével is. Ez az arány határozott növekedés a tavaly mért 60 százalékhoz képest.

A pénz-visszafizetési lehetőség ágazatonként jócskán eltér: a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport-, a és játékboltok mindegyike ad erre lehetőséget; a könyv- és alsóneműboltok (a J.Press kivételével) teljes körben elzárkóznak tőle, és ugyanígy tesz a drogériák, a bútor és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is.

Mind a cserére és levásárlásra, mind a pénz-visszafizetésre vonatkozóan számos általános és egyedi szabályt is felállítanak az üzletek. Általános szabálynak számít a nyugta megléte, illetve a csomagolás épsége, vagy legalább a termék újszerű állapota. Több üzletláncnál (pl. Player’s Room, Játéksziget) a készpénz-visszafizetés igényét kifejezetten csak a vásárlás helyén fogadják el a vásárlótól, és számos helyen (pl. Aldi, Euronics, Lidl) az üzletvezető hatáskörébe utalják az engedélyezést.

A hagyományos üzletekkel szemben a katalógus- és webáruházakra, házaló kereskedőkre és árubemutatókra egyértelmű, egységes szabályok vonatkoznak: esetükben a vásárlóknak törvény szerint 14 napon belül bármilyen indokkal joguk van elállni a vásárlástól, és ebben az esetben a vételárat is vissza kell kapniuk.

Tovább nehezíti a vásárlók eligazodását, hogy a felmérés tapasztalatai szerint sok üzletben nehéz a szükséges információhoz hozzájutni. Könnyen elérhető írásbeli hirdetményt csak kevés helyen alkalmaznak, inkább csak telefonon vagy személyes érdeklődés során kaphatunk tájékoztatást, és a felmérés során az is előfordult, hogy ugyanazon bolt munkatársai eltérően nyilatkoztak a visszavásárlás feltételeiről.