Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. május 24. Az év 144. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737600. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Olljos, avagy: magyarok újítanák meg az online vásárlást

Olljos, avagy: magyarok újítanák meg az online vásárlást
(Tudósítónktól)

Mobilalkalmazás formájában megjelent az Allyos. A hazai fejlesztésű közösségi piactéren egyetlen dollárért lehet hozzájutni minden termékhez, legyen az egy új játékkonzol, egy iPhone vagy éppen egy autó. A vásárláshoz szerencsére is szükség van ugyan, de ha az éppen nincs, a befizetett összeg akkor sem veszik el.

Létezhet-e az internetes vásárlásnak olyan formája, amely nem csupán a gyártók és az online kereskedők, de a vásárlók számára is előnyös alku? Hiszen a hagyományos modell szerint a vásárlónak adott árengedmény a kereskedő hasznát csökkenti, a kereskedőnek adott jutalék pedig a gyártó profitját szabja szűkebbre.

A magyar szoftver- és webfejlesztő-piac ismert szereplője, a Bigfish közreműködésével fejlesztett Allyos ezt a modellt próbálja meg átalakítani a közösségi vásárlás segítségével. Ha egy termék a rendszerben 100 dollárba kerül, akkor legföljebb 100 potenciális vásárló dönthet úgy, hogy 1-1 dollárral beszáll a vásárlásba. Ha a teljes árat összeadják, akkor a finanszírozott termék az egyiküké lesz – az, hogy pontosan kié, véletlenszerű kiválasztással dől el. Azonban a többieknek sem kell bánkódniuk, mert a betett pénzük nem veszik el. Passzív pénz – passzív indollár – keletkezik belőle, amely az Allyos piacterén teljes összegben levásárolható kedvezményként.

Garancia, szállítás és elállás. Minden piactér esetében kérdés, hogy a vásárló hogyan jut a termékekhez, és adott esetben hogyan tudja érvényesíteni a garanciát. Az Allyos nem raktároz, és a termékeket is csak kiajánlja a vásárlóknak. A szállítást és a garanciát a piactér gyártó- és kereskedőpartnerei vállalják. A rendszerből ki is lehet szállni: kérésre véglegesen törlik a használó fiókják, az alkalmazásba előfizetésként feltöltött, de még nem felhasznált aktív indollárjait pedig az előfizetés idején belül visszautalják a bankszámlájára. A felhasznált, és így passzív indollárrá változott pénzét viszont csak a rendszeren belül vásárolhatja le. Az Allyos tranzakciós és bankkártya-elfogadó partnere az OTP Simple.

Ez az üzleti modell játékossá teszi a vásárlást, és sokan lehetnek olyanok, akik szívesen kockáztatnak 1-1 dollárt azért, hogy hozzájussanak a legújabb iPhone-modellhez vagy éppen egy új autóhoz. Ugyanakkor a gyártók profitját sem csökkenti, mivel a közösségi finanszírozásra kiajánlott termékek általánosan ötödével magasabbak a piaci árnál. Ez adja az Allyos bevételét, és a start-up ebből fizeti a termékek házhoz szállítását, valamint egyéb költségeit is. A közösség tagjait pedig a magasabb ár nem zavarja, mivel ennek csak pici töredékét kockáztatják egy termék megszerzéséért. Ráadásul ezt a kockázatot is eltünteti a rendszer.

A közös vásárlásra kiajánlott termékek mellett az Allyos ugyanis megnyit egy piacteret is, ahol viszont magas árengedménnyel lehet hozzájutni a cég gyártópartnereinek egyéb termékeihez. Ott levásárolhatók a passzív indollárok, és ez teszi igazán vonzóvá a modellt.

Képzeljük el, hogy az egyik jeles márka bemutatja legújabb csúcsmodelljét. Ezt nyilván nem szeretné akciós áron adni, viszont nagyon sokan szeretnék megszerezni a készüléket. A csúcsmodell megjelenhet tehát közösségi finanszírozásban: sokan fognak 1-1 dollárt kockáztatni azért, hogy megszerezzék. A gyártónak azonban vannak olyan „elavult” modelljei is, amelyekre szívesen ad akár nagyobb árengedményt. Ezek jelennek meg a piactéren, ahol a piaci árnál akár 10–50 százalékkal olcsóbban is hozzá lehet jutni, mintha minden nap „fekete péntek” lenne.

„Szerintünk többé nem lesz érdemes valamit egyedül megvásárolni. Az Allyosban a pénz értéke minimálisan a névértékével egyezik meg, de jó esély van rá, hogy annál sokkal többet fog érni” – emeli ki Joe Bitter, az Allyos egyik alapítója és befektetője. A rendszerben az egyenlőséget pedig az időtényező beépítése valósítja meg: egy termék közösségi finanszírozásába mindenki óránként legföljebb egy dollárral szállhat be, és mivel a kampányok csak néhány napig érvényesek, senki számára sem garantált, hogy éppen ő vásárolhatja meg az adott terméket. Ez kizárja azt, hogy egyetlen használó hátrányba szorítson másokat csak azért, mert tömöttebb a pénztárcája.

Az Allyos elsőként a magyar piacon vezeti be a szolgáltatását, az alkalmazás már letölthető a Google Play Áruházból és az iTunes App Store-ból. A próba idején jó 140 ezer használót értek el, aki kis híján kedvezően vélekedett az ötletről és az alkalmazásról is. Máris 800-féle termék várja a start gomb megnyomását… Következő lépés a nemzetközi terjeszkedés, amelyet franchise-rendszerben szeretnének megvalósítani az alapítók.

Az Allyos neve egyébként az „All Yours”, azaz a „Mind a tiéd” kifejezésből ered, és ennek megfelelően körülbelül „Olljos”-nak ejtjük.