Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. augusztus 25. Az év 237. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737693. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Légszennyezettség: gyermekeink szmogfelhőben

Légszennyezettség: gyermekeink szmogfelhőben
Greenpeace-közlemény

Huszonnégy, fővárosi iskola kapcsolódott be a Greenpeace Magyarország most kezdődő légszennyezettség-mérési programjába. A gyerekek egészségét még a felnőttekénél is jobban veszélyezteti a légszennyezés. Ezért a zöldszervezet iskolák környékén vizsgálja a levegő nitrogén-dioxid-tartalmát, hogy a társadalom megtudja: mennyi káros anyagot lélegeznek be gyermekeink.

Nagy a baj: noha még alig telt el 90 nap 2019-ből, máris többszörösen túlléptük a hazai jogszabályok által egész évre megengedett órás határértékeket. A Greenpeace ezért a régi dízelautók fokozatos kivezetését kéri a városvezetéstől, mert ezzel lehetne a leggyorsabban és leghatékonyabban tenni a tiszta levegőért. 

A Greenpeace diffúziós csöveket [1] helyezett ki 24 budapesti és főváros környéki iskola bejáratához, hogy a szakértők és a társadalom pontos képet kaphassanak arról, mennyi nitrogén-dioxid (NO2) [2] van abban a levegőben, melyet gyermekeink belélegeznek. A felnövekvő nemzedék a légszennyezettségnek egyik leginkább kitett csoport, mert miközben fejlődésben lévő szervezetének friss levegőre lenne szüksége, gyorsabban lélegezik, mint a felnőttek, ráadásul testmagassága miatt még közelebb is van az autók kipufogócsövéhez, így több szennyező anyagot szívhat be. A mérési eredmények április közepén lesznek nyilvánosak. 

A helyzet a hivatalos mérőállomások adatai alapján tragikus, ezeket figyelemmel követheti bárki a levegominoseg.hu vagy az idokep.hu/szmog oldalakon. Már március 27-ével kétszer annyiszor léptük túl a nitrogén-dioxidra meghatározott órás határértéket, mint amennyit a hazai jogszabályok egész évre vonatkozóan megengednek. Noha még alig telt el 90 nap 2019-ből, a megengedett legföljebb 18 alkalom helyett az ország több nagyvárosában többszörösen átléptük az órás határértéket: a pesti Teleki téren már 48-szor, a budai Kosztolányi Dezső téren 43-szor, a pécsi Szabadság utcában 36, a debreceni Hajnal utcánál 35 alkalommal. 

A nitrogén-dioxid városi környezetben legalább felerészt a dízelüzemű, illetve régebbi egyéb járművekből származik; 2005-ről 2017-re megduplázódott a dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, és az autók átlagéletkora is aggasztóan nőtt. A Központi Statisztikai Hivatal szakadatai szerint a dízelautók száma 2005–17 között 447 854-ről 1 055 268-ra, és 2007–17 között a hazai autók átlagéletkora 10,3 évről 14,1 évre nőtt. [3] 

A Greenpeace Magyarország ezért, a budapesti lakosokkal együtt [4] azt kéri a fővárosi vezetéstől, hogy  2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, valamint vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban. A Greenpeace által egy hónapja kezdeményezett petíciót már több mint 17 ezren aláírták a greenpeace.hu/levego oldalon.

Kérdések és válaszok a Greenpeace iskola légszennyezés-méréséről

 [1] A Greenpeace DIF 100 RTU - NITROGEN DIOXIDE (NO2) gyártmányú diffúziós csöveket használ, melyeket a Gradko Environmental cégtől szerzett be. A csövekben elhelyezett anyag kémiailag megköti a nitrogén-dioxidot, melynek mennyiségét aztán egy nemzetközi laboratórium elemzi. Részletes adatok az eszközről és a mérési módszerekről ITT

[2] A nitrogén-dioxid (NO2) egy egészségkárosító, légszennyező gáz, amely belélegezve csökkenti a tüdőfunkciót és különféle légzőszervi károsodásokat okoz, valamint kapcsolatba hozható szív- és érrendszeri megbetegedésekkel is. Az asztmások különösen érzékenyek a nitrogén-oxidokra.

[3] A dízelhajtású személy-gépjárművek aránya 2005 és 2017 között folyamatosan emelkedett, 15,5%-ról 30,39%-ra, ráadásul eközben összességében is nőtt a járművek száma. 2005-ben 2 888 735 autó, ebből 447 854 dízel rótta a magyar utakat; 2017-re 3 471 997 autó lett hazánkban, 1 055 268 közülük dízel. Emellett az autók átlagéletkora is drasztikusan nőtt: 2006-ban a hazai kocsik átlagéletkora 10,3 év volt, ez 2017-re 14,1 évre nőtt. Forrás: Tájékoztatási adatbázis, szakstatisztikák témák szerint: http://statinfo.ksh.hu

[4] A Greenpeace Magyarország megbízásából végzett közvélemény-kutatásban a megkérdezettek kétharmada (67%) egyetértett azzal, hogy Budapest területéről teljesen ki kellene tiltani a környezetszennyező régi dízelautókat, és csupán kevesebb, mint negyedük (23%) ellenezte a javaslatot. A közvélemény-kutatást a Greenpeace Magyarország megbízásából a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet végezte a budapesti lakosságra reprezentatív 800 fős mintán. A lekérdezés 2018. november 24. és december 10. között történt személyes adatfelvétellel.