Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. augusztus 25. Az év 237. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737693. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Frankofón filmnapok után filmhónapok kezdődnek a Francia Intézetben

Frankofón filmnapok után filmhónapok kezdődnek a Francia Intézetben
(Tudósítónktól)

A minden eddiginél több nézőt vonzó és az ország 14 városát végigjáró fesztivál után folytatódnak a vetítések a budai Francia Intézetben. Különleges mozikoncert, beszélgetés-sorozattal egybekötött német–francia filmes együttműködés, gyerekprogramok és izgalmas látnivalók a tavasz újdonságai között. (Nyitó képünk: jelenet az 1965-ben készült Bolond Pierrot című francia–olasz– amerikai bűnügyi vígjátékból: Jean-Paul Belmondo és Anna Karina.)

A 2017-i Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb rendezésért és legjobb első filmért járó díjjal jutalmazott Láthatás című filmről a Filmvilág így írt:  „A Láthatásban nincsenek drámai csúcspontok, pontosabban minden egyes pillanat az. Az elsőfilmes (!) Xavier Legrand alkotása talán a legerősebb, leghatásosabb mű, ami a családon belüli erőszak témájában valaha készült: egy iszonyú nagy gyomros, de az a fajta, amit muszáj bevállalnunk.” A film előtt a rendező azonos témájú, Magyarországon még be nem mutatott rövidfilmje is látható.

Szintén többszörösen díjnyertes a Manta Ray című francia–thaiföldi film, melynek magyarországi premierje kiegészül a francia elektro-atmoszférikus zenét játszó Snowdrops-duó koncertjével; a művészek dolgoztak már együtt Yann Tiersennel (az Amélie csodálatos élete című filmben) a Tinderstick-kel meg a Radioheaddel is. Természetesen a Manta Ray zenéje is a Snowdrops-nak köszönhető. A koncert mellett beszélgetésre is várja az intézet a vendégeket.

A zene mellett persze a filmé a főszerep: egy fiatal halász egy sebesült férfit talál az erdőben. Megmenti az idegen életét, nevet is ad neki, és bár beszélni nem tudnak egymással, összeszoknak. Ám egy nap a halász nem tér haza a folyóról.

A rendhagyó vetítések sorozatban Marion Cotillard-t a Cannes-ban bemutatott Angyalkám című filmben látható újra. Egyedülálló, fiatal anyát játszik, akinek a gyereknevelésben nem oldódik fel az élete. Ez az anya – legalábbis így gondolja – amikor hirtelen lelép, és sorsára hagyja nyolcéves kislányát.

A hónap utolsó csütörtökén klasszikus kultuszfilmek peregnek. Április szomorú aktualitása, hogy Agnès Varda is itt hagyott bennünket. A Nantes-i Jacquot című filmmel neki, illetve filmjeinek állít emléket az intézet, a férjéről, Jacques Demyről készült vígjátékával. Ebben a klasszikus műben „Demy szülővárosa, gyermekkora, ifjúsága elevenedik meg féldokumentáris, félfikciós előadásban, a Lola és A rochefort-i kisasszonyok néhány képének beillesztésével. Ennek a csendes, de nem érzelgős filmnek végre egy esendő, beteg, halálba készülő férfi a hőse.” (Bikácsy Gergely)

A francia új hullám legnagyobb klasszikus alkotásai közül Jean-Luc Godard Bolond Pierrot című menekülős road movie-ját nézhetik újra a mozikedvelők Jean-Paul Belmondóval és Anna Karinával a főszerepben. Egy férfi és egy nő, társak lélekben, gátlástalanságban, lopásban, gyilkolásban, mindenben, amibe az élet belesodorja őket.

A budapesti Goethe Intézet és a Francia Intézet együttműködésében német és francia filmekből látható válogatás, amelynek egyes darabjai leginkább a közös hullámhosszt keresik a különböző korok és nemzedékek között.

A gyerekeknek a Francia Intézet munkatársai havonta egy alkalommal kézműves foglalkozással egybekötött filmvetítést ajánlanak. A vetítés francia nyelvű, ám azokat a gyerekeket is szívesen látják, akik (még) nem beszélnek franciául

A filmeket kedden angol, csütörtökön magyar felirattal vetítik. A belépés a Francia Intézet kártyájával, az IF Pass-szal ingyenes, és vásárolni is lehet jegyet. A műsor itt lapozható formában megtekinthető; tessék kattintani!