Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma péntek van, 2019. május 24. Az év 144. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737600. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Mérgező levegő az iskolák környékén

Mérgező levegő az iskolák környékén
Infovilág

Az asztma világnapján mutatta be a Greenpeace Magyarország iskolák környékén végzett légszennyezettségi méréseinek eredményét. Naponta ugyanis 11 ezer, évente négymillió gyerek asztmás megbetegedését okozza a közúti járművek szennyezőanyag (mindenekelőtt nitrogén-dioxid)-kibocsátása világszerte. [1] A Greenpeace ezt a szennyező anyagot mérte a levegőben fővárosi iskolák környékén. (Nyitó képünket Járdány Bence/Greenpeace készítette.)

A mérési eredmények azt mutatják: sok oktatási intézmény közelében nagyobb a légszennyezettség, mint a közeli, hivatalos mérőállomásokon. Nyolc iskola esetében az éves határértéket meghaladót mutattak a 14 napon át rögzített eredmények. A Greenpeace azonnali cselekvést vár a főpolgármestertől és a városvezetéstől: mielőbb tiltsa ki a régi, szennyező dízelmotoros járműveket Budapestről és gondoskodjék a forgalom korlátozásáról az iskolák környékén. Ezzel lehet a leggyorsabban és leghatékonyabban tenni a tiszta levegőért, gyermekeink egészségéért.

Azért, hogy pontos képet kaphassunk a gyermekeinket folyamatosan érő légszennyezettségről, a Greenpeace Magyarország diffúziós csövekkel [2] mérte meg a nitrogén-dioxid-szennyezettséget 24 budapesti és főváros környéki iskolánál. A két héten át tartott márciusi méréseket követően 24 eszközből 17 szolgáltatott értékelhető eredményeket; a többi cső eltűnt, vagy megrongálódott.

A 17 helyszínből 8 esetében a mért eredmények ráadásul meghaladták a nitrogén-dioxidra megadott 40 mikrogramm/köbméter éves határértéket is. A mérési eredmények sok esetben 50–70 mikrogramm/köbmétert mutattak erre a kéthetes peridósra. Feltételezhető, hogy nem csupán ebben a két hétben, hanem egész évben rossz a levegő minősége ezeken a helyszíneken. A múlt években egy sor budapesti mérőállomás adatai meghaladták az éves légszennyezettségi határértéket. [3]

A helyzet már idén is drámai a hivatalos mérőállomások adatai alapján. A jogszabály szerint évente csupán 18 alkalommal léphető túl egy mérőállomáson az órás határérték, ehhez képest az idén május 7-re a pesti Teleki téren már 77-szer, a budai Kosztolányi Dezső téren 49-szer volt magasabb a mérés eredménye a határértéknél.

Milyen egészségügyi problémákat okoz a légszennyezettség?

Egy friss kutatás szerint [1] világszerte évente négymillió, azaz naponta 11 ezer asztmás megbetegedést okoz a gyermekek körében a közúti járművek szennyezőanyag-kibocsátása, ezen belül is leginkább a nitrogén-dioxid-szennyezés. A legtöbb esetben ráadásul már a határérték alatti szennyezés elég a megbetegedésekhez. Hazánkban körülbelül két és félszeresére nőtt a múlt 15 évben a nitrogén-dioxid szennyezéssel is összefüggő asztmás betegek száma. [4] A nitrogén-oxidok emellett csökkentik a tüdőfunkciót, különféle légzőszervi károsodásokat okoznak, valamint kapcsolatba hozhatók szív- és érrendszeri megbetegedésekkel is, továbbá gyengítik a légúti fertőzésekkel szembeni ellenálló-képességünket.

Mi a légszennyezettség legfőbb oka?

A fővárosban mindenekelőtt a dízelautók használata nagyban hozzájárul a súlyos egészségügyi kockázatokat okozó szállópor és a nitrogén-dioxid (NO2) okozta légszennyezettséghez. A dízelüzemű személy-gépjárművek száma több mint megkétszereződött a múlt 12 évben és nőtt az autók átlagéletkora is. [5] Az EU-t tekintve hazánkban közlekedik talán a legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízelmotoros személyautó, amelynek jó része Nyugat-Európából kitiltott szennyező dízeljármű. A magyarországi közúti közlekedésből fakadó légszennyezésnek évi 500 ezer millió (!) forint a kárköltsége, melynek kétharmada a dízelektől ered. A költségek több mint 90 százaléka egészségügyi jellegű. [6]

Hogyan lehetne a leggyorsabban csökkenteni a légszennyezettséget a Greenpeace szerint?

Miként megannyi nyugat-európai városban, akként a hazai településeken is sürgősen céldátumot kell meghatározni a szennyező, régi, bármilyen célú és rendeltetésű dízel járművek kivonására a forgalomból. Ezzel lehet a legtöbbet és a leggyorsabban tenni állampolgárok milliói egészségének a megvédéséért.