Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma vasárnap van, 2019. április 21. Az év 111. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737567. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Hanyas vagy? – megosztott nemzedékek

Hanyas vagy? – megosztott nemzedékek Hanyas vagy? – megosztott nemzedékek
(Tudósítónktól)

Bevezetőként érdemes meghallgatni Szilágyi György monológját itt, egy kattintás elegendő. Most már folytathatja e tudósítás tanulmányozását, kedves olvasó. Tehát: átlagosan kétévente váltanak munkahelyet, nem túlzottan lojálisak, viszont elképesztő a tudásvágyuk: ez az Y-generáció (az 1980–95 között születettek nemzedéke), akit nem sok építő bírálat ért a múlt évek során. Az Y-nemzedék tagjairól az az alapvető feltételezés, hogy nem elég kitartók és nem a megbízhatóságukról közismertek. Valóban ennyire nehéz eset lenne az Y-generáció?

Az Y-generáció tagjai több mint 20 éve aktív résztvevői a munkaerőpiacnak, legfiatalabb tagjai is már legalább hat éve dolgoznak: ők azok, akik nem a digitális, információ központú világba születtek, hanem vele együtt nőttek fel. A baby boomerek (az 1946–65 között születettek) és a korai X-generáció (az 1960–79 közötti évjáratok) gyermekei (utóbbiakat még arra neveltek, hogy munkahelyet egy életre válasszanak) arra biztatták utódaikat, hogy bármi lehet belőlük és sosem késő váltani. Ennek fényében az Y-generáció tagjai tehát már nem feltétlenül a biztonságot és a rutinszerűséget tartják szem előtt a munkahely-választáskor, inkább közösséget keresnek, ahol garantált a személyes növekedésük, ahol lehetőségük van képességeik, ismereteik fejlesztésére.

Emiatt is az átlagosnál gyakrabban és könnyebben váltanak munkahelyet; ha nem kapják meg a számukra fontos fejlődés lehetőségét, akkor nem sokat tétováznak (valószínűleg ezért ragadt rájuk a job-hopper gúnynév is), ők az álláspiac hűtlen szakemberei. Mégis érdemes  figyelni rájuk, ugyanis az Y és Z (1996–2007 között születettek) nemzedék tagjai elképesztő gyorsasággal és könnyen tanulnak, fogékonyak az újdonságokra, könnyen fogadják be a változásokat és nem utolsó sorban simulékonyak, rugalmasak. Nem riadnak vissza a külföldi munkától, ingázástól, a nyelveket is gyorsan megtanulják, miáltal lekörözhetik a náluk idősebbeket.

„A mi generációnkat – a közvélekedéssel szemben – egyáltalán nem nehéz serkenteni: szeretjük az igényes munkakörnyezetet, nagyra értékeljük a jó csapatot és a támogató környezetet, jól fogadjuk a kihívásokat és lelkesedünk az újdonságokért. Nem riadunk vissza az utazástól, munkál bennünk a jótékonykodás, és persze az, ha munkánkkal hozzátehetünk a világhoz. Korántsem olyan nehéz együttműködni egy Y-generációs munkatárssal, megértjük egymást” – állítja Virág Viktor a MADS Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja, aki nemrég elnyerte a Fivosz, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége „az év fiatal vállalkozója” díját.

A MADS-csoport két évtizede foglalkozik munkaerő-közvetítéssel: a 16 évesektől a nyugdíjas korúakig, miáltal jól ismerik a különféle nemzedékek igényeit, és az irántuk megnyilvánuló követelményeket. Lator Sándor, a MADS igazgatósági tagja, aki egyébként X-generációs vezető ekként vélekedik: „Ha valaki állandóan azt hallja, hogy megbízhatatlan és felelőtlen, akkor idővel azonosul ezzel a képpel, pedig az Y-generáció olyan lendülettel és tanulni-, tapasztalni akarással rendelkezik, mint előtte senki. És ne feledjük: ma még munkavállalóként emlegetjük őket, de nemsokára az Y-generáció tagjai lesznek a fő üzleti döntéshozók…”

Az Y-generáció elfogadásának erősítésére a MADS az idén kampányt szervez „Igazságot az Y-generációnak!” címmel. Mindenekelőtt a közösségi médiában igyekszik kedvező, példára serkentő példák által megváltoztatni a fiatal nemzedékekről kialakult – sokak szemében előnytelen – képet, ezzel is közelítendő egymáshoz a munkaerőpiac különböző életkorú csoportjait.