Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Ma kedd van, 2019. június 18. Az év 169. napja, az időszámításunk kezdete óta eltelt 737625. nap.
Lapozzon a lap tetejére

Lap tetejére

Putyin propagandája szólt a hazai kormánymédiából az EP-kampányban

Putyin propagandája szólt a hazai kormánymédiából az EP-kampányban
Infovilág

A szlovák Globsec Policy Institute, a cseh Prague Security Studies Institute és a magyar Political Capital közös kutatása több mint kétezer dezinformációs cikk vizsgálata alapján kimutatta, hogy Magyarországon a kormány által irányított média és a Kreml-barát álhír- és propagandaoldalak üzeneteiket és tartalmukat tekintve erős átfedést mutattak az európai parlamenti választás kampányának időszakában. A migráció a legfőbb közép-európai fenyegetésként jelent meg a szlovák, a cseh és a magyar dezinformációs orgánumok közösségi oldalainak bejegyzéseiben. (Szerző: Győri Lóránt; a nyitó kép forrása: rt.com)

A kutatás során a cseh és a szlovák partnerekkel együttműködve április 10. és május 10. között 45 releváns Facebook-oldal 2468 bejegyzését elemeztük. A vizsgált oldalak listájába elsősorban olyan orgánumok kerültek be, amelyek a Facebookon a legtöbb cikket publikálták és/vagy a legnagyobb közönséggel (legtöbb követővel) rendelkeznek, továbbá a migrációval, az Európai Unióval és Oroszországgal kapcsolatban rendszeresen terjesztenek egyértelműen dezinformációs tartalmakat.

Magyarországon a legintenzívebb a dezinformációs kampány

A vizsgálat fő célja az volt, hogy ezeken az oldalakon megnézzük, az egyes pártok és témák, illetve az Európai Unióval kapcsolatos információk milyen narratívák keretében jelennek meg az EP-kampányban. Ebben az időszakban a legintenzívebb dezinformációs kampány Magyarországon zajlott. Ennek oka, hogy Magyarországon az EU-ban szinte egyedülálló módon a kormány által irányított mainstream média is rendszeresen közöl dezinformációs tartalmakat.

A vizsgált magyar orgánumok rangsora az EP-választással foglalkozó cikkek száma alapján:

Az egyes médiumokat az általuk publikált cikkek száma alapján rangsoroló táblázat alapján látható, hogy az alternatív híroldalak, mint például a migrációellenes Patrióta Európa Mozgalom, a szélsőjobboldali HUN-News vagy az összeesküvés-elméleti Vilaghelyzete.com, a fősodrú kormánypárti médiumokhoz hasonlóan rendkívül aktívak az európai választási kampányban. Sőt, a vizsgált médiumok erőforrásaik nagy részét az európai parlamenti választás befolyásolásának szentelték, hiszen a vizsgált egy hónapos időszakban a cikkek 78,3%-a (2796 cikkből 2189) foglalkozott valamilyen formában az EP-kampánnyal.

A putyinista alternatív dezinformációs oldalak a Fideszt támogatják

A cikkek tartalmának és a pártokkal kapcsolatos pozitív/neutrális/negatív hangvételének elemzése alapján nyilvánvaló, hogy a kormány által irányított orgánumok mellett az alternatív oldalak is a Fidesznek kampányoltak.

A pártokkal kapcsolatos pozitív és negatív hangvételű cikkek száma a vizsgált magyar oldalakon.

A pártokkal, vezető politikusokkal és a pártpolitikai témákkal foglalkozó pozitív hangvételű 283 cikkből 254 a kormánypártot népszerűsítette. Ezzel szemben 462 negatív cikkből 133 fókuszál az MSZP-Párbeszéd választási szövetségre, ezt követte a Demokratikus Koalíció (130 cikk), a Jobbik (83 cikk), az LMP (46 cikk) és a Momentum (43). A Kétfarkú Kutya Párttal és a friss, szélsőjobboldali Mi Hazánkkal a dezinformációs fórumok nem foglalkoztak érdemben. Az ellenzéki pártokat támadó dezinformációk szinte kivétel nélkül a migrációval voltak kapcsolatosak, illetve a Fidesz kommunikációjával összhangban igyekeztek ezeket a pártokat politikai irányultságtól függetlenül egy közös, a „magyar érdekkel” szembe helyezkedő, „bevándorláspárti” platformra helyezni, miközben ezt a vádat az ellenzéki pártok programjai és üzenetei nem támasztják alá. A Patrióta Európa Mozgalom egyik cikke frappánsan összefoglalta a kormánypárti vádakat: „egy húron pendül mind: Az Orbán-gyűlöletben és a Soros-hálózat bevándorláspolitikájában”.

A Kreml-barát Patrióta Európa Mozgalom pártpolitikai mémje

Ezzel szemben a Fidesz a magyarság, az európai nemzetek és az európai kereszténység védelmezőjeként tűnt fel a vizsgált oldalakon. Az alternatív és a kormány által irányított média pártpolitikai üzenetei, szóhasználatukat tekintve is jelentős átfedést mutattak –  mintha csak egy helyen íródtak volna ezek a szövegek. Ebből a szempontból tehát a kormányzati kommunikációs gépezetet és a Kreml-közeli alternatív dezinformációs hálózatot Magyarországon nem lehet szétválasztani.

Euroszkepticizmus a köbön

Miközben az európai polgárok jelentős része az Európai Unió pár évtizeden belüli szétesését, sőt, a tagállamok közötti háborút reális forgatókönyvnek tartja a Külkapcsolatok Európai Tanácsának (ECFR) felmérése alapján, a magyar fősodrú és alternatív dezinformációs média mindent meg is tesz a magyarok Európai Unióba vetett bizalmának rombolása érdekében.

A mintánkba került cikkekben az Európai Unióval kapcsolatos pozitív érzületek mindössze 6%-ban jelentek meg, az üzenetek abszolút többsége (55%) negatív vagy az európai parlamenti szavazás részleteit ismertető semleges (39%) kategóriába tartozott.

Az Európai Unióval kapcsolatos cikkek hangvétele a mintában

Az EU-val kapcsolatos cikkek gyakran még a korábbi időszakokhoz képest is vadabb végítélet-jóslatokba és összeesküvés-elméletekbe fulladtak az EP-kampányban. A szélsőjobboldali HUN-News szerint az „EU vezetőinek asszisztálásával, titokban zajlik a kereszténység felszámolása”, a migráció révén történő „szándékos betelepítés” és „népességfrissítés” révén. A Patrióta Európa Mozgalom szerint mindennek célja a nemzeti identitást eltörlő „Brüsszeli Birodalom” kiépítése „Soros és kitartottjai, Gyurcsányné, Timmermans birodalmi tervei” alapján. Az Origo és a Hír TV Sajtóklubja arra jut, hogy még a Notre-Dame leégése is az európai politikai változásra intő történelmi jelnek tűnik.

De még mielőtt elmerülnénk a nostradamusi mélységű és megalapozottságú politikai jóslatokban, nézzük a kínált megoldást. A dezinformációs oldalak végső soron csak egy megfelelő európai szintű politikai kiutat láttak az uniós apokalipszisből az EP-kampányban. Ez pedig nem más, mint „Európa megmentőinek szövetsége”, azaz Orbán Viktor, az olasz szélsőjobboldali belügyminiszter Matteo Salvini és az időközben megbukott osztrák szélsőjobboldali Szabadságpárt vezetőjének, Heinz-Christian Strache személyében. Ebben ugyanakkor van különbség a kormány által irányított média és az alternatív portálok között, hiszen a Fidesz még mindig az EPP-tagja, és az esetleges csatlakozása a Salvini-féle pártcsaládhoz még egyáltalán nem vehető biztosra.

A Kreml emberei

Az oroszbarát dezinformációs oldalak a Kreml geopolitikai érdekeinek megfelelően az Európai Uniót belülről bomlasztó, új euroszkeptikus blokkot támogatják. A Világhelyzete.com egyik posztjában a hivatalos orosz állami szócsőt, az RT-t idézve az „EU-szkeptikus, bevándorlásellenes pártok hatalmas előretörését” várta a májusi választástól. Eközben más, Oroszországgal kapcsolatos cikkek tovább élezték az európai migrációval kapcsolatos paranoiát. Idézték, hogy Putyin szerint a kitoloncolásra váró migránsok európai zavargásokat fognak kirobbantani, az egyébként európai szélsőjobboldali paramilitáris szervezeteket katonai célokra felhasználó orosz katonai titkosszolgálat (GRU) vezetője pedig az Európába évente érkező húszezer iszlám szélsőségestől óvott. Ugyan a közvetlenül a Kremllel és Oroszországgal foglalkozó cikkek száma csekély, az orosz hibrid hadviselés és dezinformáció az euroszkeptikus politikai ügyek és politikusok napirenden tartásával, propagálásával fejti ki ún. „fortélyos” hatalmát (sharp power).

Négy vezető euroszkeptikus narratíva cikkeinek eloszlása 2019 április 10. és május 10. között.

A fő euroszkeptikus narratívák időbeli eloszlását bemutató ábrán látható, hogy az Európai Unió negatív megítélését (EU negatív) tartalmazó cikkek száma szorosan együtt mozog a migrációval és ezzel kapcsolatban Brüsszel felelősségét felvető narratívákkal. A háttérben pedig ott lapulnak Brüsszelről, a nyugati elitről vagy a hazai ellenzéki pártokról ezzel kapcsolatban terjesztett különféle összeesküvés-elméletek.

Összességében a kormány által irányított média és az orosz fortélyos hatalom szócsöveinek az a törekvése rajzolódik ki, hogy az Európai Uniót támadó narratívákkal állandó nyomást fejtsenek ki, az uniós intézményekben a magyar kormánynál egyelőre jobban bízó a magyar közvéleményre, igyekezve az EU-tól egyre inkább elfordítani a választókat. Ékes példája ennek az ábrán látható május 2-ai euroszkeptikus médiacsúcspont, amikor Matteo Salvinit fogadta Orbán Viktor Budapesten. Mindez pedig elsősorban a Kreml geopolitika érdekeinek kiszolgálásával magyarázható, nem a magyar nemzeti érdekekkel, és a magyar választói akarattal.

A kutatást a Natonal Endowment for Democracy támogatta. A teljes tanulmány letölthető a Globsec oldaláról.

Oroszország befolyásával és magyarországi fortélyos vagy sharp hatalmával a Political Capital Larger than life – Who is afraid of the Big Bad Russia? – tanulmánya foglalkozott részletesebben.

További elemzéseinkért látogasson el a Political Capital honlapjára.

A cikk elsőként itt jelent meg: https://pcblog.atlatszo.hu/2019/05/24/putyin-propagandaja-szolt-a-hazai-kormanymediabol-az-ep-kampanyban/